Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Řetězec s potravinami zavádí pomalé pokladny pro osamělé lidi

Canva

S velmi netradiční formou, jak bojovat proti osamělosti, přišel nizozemský řetězec Jumbo, který v jedné z prodejen otevřel svou první pomalou pokladnu. Ta je určená pouze pro lidi, kteří nikam nespěchají a chtějí si během placení svého nákupu v klidu popovídat. Během příštího roku by takových kas v síti Jumbo mělo být minimálně dvě stě.

Přečtěte si také

„Čas se zastavil.“ Zákazník chtěl vrátit vadné hodiny, ale vtipná situace nakonec pobavila celou prodejnu

Většina běžných zákazníků se snaží při návštěvě supermarketu v co nejkratším čase nakoupit a odejít. Ale zejména starší lidé berou každou návštěvu obchodu jako společenskou událost a s vlnou pandemie se pocit izolace ještě více prohloubil. Nizozemský řetězec s potravinami se proto rozhodl s osamělostí bojovat a zavádí pokladny s názvem „Kletskassas“. Jedná se o speciálně označené kasy pro osamělé zákazníky, kteří si chtějí s někým popovídat. Tímto konceptem chce Jumbo přispět ke snížení osamělosti a její prevenci v Nizozemsku. Cílem řetězce je během příštího roku mít dalších 200 pomalých kas ve svých provozovnách, které se nacházejí v celém Nizozemsku, a zaměřit se chce zejména na obchody v oblastech, kde je osamělost lidí problémem.

Mnoho lidí, zvláště starších lidí, se může cítit osaměle. Jako rodinný podnik a řetězec supermarketů máme ve společnosti ústřední roli. Naše obchody jsou místem setkávání a to znamená, že můžeme udělat něco pro boj se samotou. Kletskassa je jen jednou z věcí, které můžeme dělat, říká obchodní ředitelka řetězce Jumbo Colette Cloosterman-Van Eerd. Pokladna, kde si můžete popovídat, je součástí programu ministerstva zdravotnictví na boj proti osamělosti. Nizozemsko má přibližně 1,3 milionu lidí starších 75 let, přičemž více než polovina z nich v průzkumu ministerstva uvedla, že se pravidelně cítí osamělá.

Jsme hrdí na to, že naši zaměstnanci chtějí pracovat na této speciální pokladně,“ s hrdostí pokračuje Cloosterman-Van Eerd. Naši zaměstnanci opravdu chtějí lidem pomoci a navázat s nimi kontakt. Jde sice o malé gesto, ale zato velmi cenné, zejména ve světě, který se stává digitálnějším a rychlejším.

Kromě pokladny zavedla síť supermarketů Jumbo také „chatovací koutek“, kam si místní chodí posedět u kávy. Podobně smýšlejí i řetězce v Česku, například Globus zavádí kavárny a zmínit musíme i restaurace v obchodním domě IKEA jako známé místo pro setkávání nebo nově otevřené kavárny v rámci prodejen potravin COOP.