Češi utratili během Black Friday více než sedm miliard korun

Muž píše na notebooku, kde je nápis Black Friday David MG / Shutterstock.com

Kdo vyrazil o víkendu do obchodů, byl nemile překvapen přeplněnými prodejnami. Češi v rámci akcí Black Friday vzali obchodní domy útokem. Nákupní šílenství se neodehrávalo pouze v kamenných prodejnách, ale také na internetu. Podle nově zveřejněných údajů Asociace pro elektronickou komerci byl zájem o slevy na internetu podobný jako loni a ve slevách jsme utratili přes sedm miliard korun.

Přečtěte si také

Zázračné účinky bramborové šťávy: Od zklidnění žaludku po krásnou pleť bez akné

Češi jdou po slevách na oblečení a elektroniku

Black Friday je tradiční akcí, ve které většina lidí pořizuje vánoční dárky. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci mají Češi zájem o tradiční kategorie. Nejvíce je táhnou slevy na oblečení, elektroniku, hračky nebo parfémy. „Orientace na cenu je letos zřejmá, zákazníci také dávají větší důraz na energetickou náročnost produktů, a to především u elektroniky a domácích spotřebičů. Jistě bude zajímavé sledovat, zda se ještě podaří Black Friday v obratech překonat, druhý předvánoční vrchol prodejů očekáváme v týdnu od 12. prosince,“ sdělil výkonný ředitel asociace Jan Vetyška pro ČTK.

Do Black Friday se zapojila většina e-shopů

K velkým hráčům jako je Alza nebo CZC, kteří každoročně lákají na obrovské slevy v rámci černého pátku, se letos přidala většina internetových obchodů. Novinkou letošního roku byla komunikace slevy. Podle nových pravidel se slevy uváděly z nejnižších cen za posledních 30 dnů. A tak nebylo divu, že e-shopy, které letos poprvé použily nová pravidla, uváděly proti loňsku zhruba poloviční (už reálné) slevy.

Sečteno podtrženo se v akcích Black Friday v meziročním srovnání objevilo podobné množství produktů v akcích jako loni, ale slevy nebyly uváděny tak vysoké jako minulý rok. Už tradičně se Black Friday neomezilo ani v tomto roce na víkend, ale slevové akce s označením černý pátek svítily v e-shopech a na výlohách v kamenných prodejnách průběžně po celý listopad a neskončili ani 25. listopadu v den, na který letos černý pátek připadá.

Pět lidí s taškami v rukou utíkají v nákupním centru VGstockstudio / Shutterstock.com

Cyber Monday 2022

I letos na Black Friday navazuje u většiny obchodníků tzv. Cyber Monday, které bývá více zaměřené na elektroniku a počítače. Ale slevy v rámci tohoto nového slevového svátku nabízí i jinak zaměřené e-shopy, například internetový obchod Grizly.cz, který prodává zdravou výživu, nabízí až do středy slevu 10 % na celou značku.