Billa otevřela první obchod bez živočišných produktů. Albert a Globus se zase zaměřují na koncept malých prodejen

Veganská prodejna Billa ve Vídni BILLA / REWE Group

Bloumáte po supermarketu a marně hledáte oddělení s veganskými výrobky. Pokud jej však vůbec najdete, zjistíte, že jde sotva o dva regály se značně omezeným sortimentem. Vedení rakouského obchodního řetězce Billa se to rozhodlo změnit a vyjít vstříc stále se rozrůstající zákaznické základně vegetariánů a veganů. V centru Vídně proto nedávno otevřelo první supermarket svého druhu, v němž nenajdete ani jeden výrobek živočišného původu.

Přečtěte si také

Zázračné účinky bramborové šťávy: Od zklidnění žaludku po krásnou pleť bez akné

První čistě veganská Billa

Pflanzilla (z německého pflanzlich = rostlinný), takový název dostala první veganská pobočka supermarketu Billa s rozlohou 200 m², kterou najdete ve vídeňské ulici Mariahilfer Straße.

V jejích prostorách najdete více než 2 500 čistě rostlinných produktů, vedle ovoce a zeleniny jsou to i náhražky masa a mléčných výrobků, mražené zboží, nápoje nebo rostlinné pečivo. „Rostlinné stravování má podle nás velký potenciál, a to nejen pro naše zákazníky, ale také pro životní prostředí,“ uvedl Marcel Haraszti, CEO skupiny Rewe, do které Billa spadá.

Kam zajít pro rostlinný nápoj v akci?

A co v Česku?

I v České republice narůstá zájem o rostlinné produkty a obchody i restaurace stále více zařazují do své nabídky vegetariánské a veganské výrobky. Na čistě veganský obchod si ale zřejmě budeme muset ještě počkat. „Otevření první stoprocentně rostlinné prodejny Billa ve Vídni svědčí o rostoucím zájmu z řad spotřebitelů. Na něco takového si v České republice budeme muset ještě několik let počkat,“ uvedla mluvčí tuzemské pobočky organizace ProVeg Eva Hemmerová.

Prodejna Albert Fresh Albert

Nový koncept Albert Fresh

S novinkami ale nepřichází pouze Billa. Hypermarket Albert loni otevřel první prodejnu malého formátu s názvem Albert Fresh, která se nachází v Brně na Moravském náměstí. U pultu s čerstvými potravinami Fresh bar si zákazníci mohou udělat kávu a koupit slané i sladké občerstvení, v sekci Zdravě s Albertem zase najdou nabídku produktů pro zdravý životní styl. K placení slouží 4 samoobslužné pokladny.

Neztrácejte čas přípravou snídaně

„Novým typem obchodu odpovídáme na zrychlující se životní styl mnohých lidí a zároveň přinášíme nové trendy, které ještě více podporují příjemné a rychlé nakupování. Klademe důraz na pohodlí, kdy si zákazníci mohou přijít na jedno místo pro čerstvé a zdravé občerstvení a kávu a zároveň si udělat i menší nákup,“ uvádí ke konceptu obchodu Ivo Ředina, ředitel projektu. Koncept malé prodejny není cizí ani Lidlu, Bille nebo Globusu.

Penny otevřel prodejnu v bytovém domě

I Penny Market musel u jedné ze svých prodejen zvolit mírně atypické řešení. Jeho nová pobočka v Olomouci, otevřená na jaře tohoto roku, je unikátní tím, že se namísto vlastní budovy nachází v přízemí nově vzniklého bytového komplexu. „Vzhledem k tomu, že se jedná o prodejnu, která je součástí bytového domu, bylo pro nás výzvou v předem daném prostoru vytvořit našim zákazníkům důvěrně známé příjemné prostředí,“ komentoval při otevření jednatel PENNY Mathias Mentrop.

Prodejna Globus Fresh Globus

Restaurace a prodejna v jednom

Na pražském Pankráci vznikla již před dvěma lety prodejna Globus Fresh, která spojuje restauraci s čerstvými pulty a prodejnou. Globus tak reaguje na snižující se zájem mladých zákazníků o obří hypermarkety. „Především mladí lidé už nenakupují v hypermarketech tak často jako jejich rodiče, nevěnují tolik času týdennímu nákupu ale nakupují v menších formátech,“ uvedl tehdy ke konceptu Hans-Jörg Bauer, jednatel Globusu pro Českou republiku. Nejvíce prostoru pražské pobočky zabírala restaurace, která cílila především na zaměstnance z přilehlých kancelářských budov. Jak nám ale sdělila tisková mluvčí Globusu Aneta Turnovská vše je dnes jinak. „V důsledku krize okolo koronaviru jsme však byli nuceni na podzim roku 2020 provoz Fresh na Pankráci ukončit. Je to cenná zkušenost pro další rozvoj konceptu Fresh, který dál pokračuje v Pardubicích Dubině, kde jde o prodejnu zejména našich pekařských, řeznických a cukrářských výrobků, doplněné o nejoblíbenější koloniální zboží z Globusu. Zároveň letos na podzim chystáme otevřít další maloformátový obchod v konceptu Globus Fresh, který bude umístěn v pražských Stodůlkách a zákazníkům zde nabídneme opět širokou škálu produktů vlastní výroby a vlastních značek,“ dodala pro redakci mluvčí.

Pro co se teď vyplatí stavit do Globusu?

Nový Globus zaměstná přes 200 lidí

Vedle konceptu malých prodejen zůstává Globus věrný i svým hypermarketům. Příští rok na jaře se řetězec chystá po dlouhých dvanácti letech otevřít svůj v pořadí již 16. hypermarket. Prodejna vyroste v pražském OC Europark a díky rozloze 11 000 m² zaměstná na 200 lidí. Kromě hypermarketu zde bude fungovat i restaurace či kavárna.

„Vedle hypermarketu a restaurace nabídku služeb doplní Globus Café, iGlobus.cz a prodejní pult našich vlastních uzenářských specialit, včetně nového konceptu drůbežího řeznictví Globus, které nabízí podestýlková kuřata s dobou výkrmu 56 dní,“ uvedl jednatel společnosti Jochen Baab.

Prodejna Tesco GetGo v Londýně Tesco

Tesco jde vstříc budoucnosti

Tesco loni v říjnu otevřelo v centru Londýna první prodejnu bez pokladen. Řetězec tak následuje příkladu konkurenčního Amazonu, který podobný koncept představil už začátkem loňského roku. Koncept se jmenuje GetGo neboli „Vezmi a jdi“ a funguje díky umělé inteligenci.

Zákazníci si jen musí stáhnout aplikaci Tesco, kterou propojí s platební kartou. Poté mohou vstoupit do prodejny, zboží si brát přímo z regálů a následně bez potřeby cokoli skenovat prodejnu opustit. O rozpoznání zboží a stržení té správné částky za nákup se starají kamery a snímače hmotnosti v regálech, které okamžitě poznají, po jaké položce jste sáhli.

Žena nakupující v prodejně COOP ve Strakonicích COOP

Samoobslužná prodejna COOP ve Strakonicích

První automatickou prodejnu s nonstop provozem otevřela letos na jaře v pražských Strakonicích i skupina COOP. Pro vstup a realizaci nákupu potřebuje zákazník pouze mobilní aplikaci s propojením na bankovní identitu. Do prodejny vás přes unikátní QR kód pustí pomocí bankovní identity mobilní aplikace. Prodejnu bude moci zákazník opustit teprve po ověření platby na platebním terminálu.

Na rozdíl od konceptu Tesca nebo Amazonu je prodejna COOP bez personálu pouze mimo běžnou otevírací dobu. Během ní funguje obchod stejně jako klasické prodejny. Další automatickou prodejnu má COOP v plánu otevřít v Českém Krumlově.