Ceny za potraviny stoupají, rohlík už stojí více než 2 koruny!

Bílé pečivo Canva

Zdražování pokračuje. Nejvíce je to vidět na tom zboží, které dosud patřilo mezi nejdostupnější. Ceny potravin stále stoupají a zdražení se dotklo také kategorie pečiva – například rohlík už v některých řetězcích překonal hranici 2 korun. Kolik si připlatíte za chleba a další položky?

Přečtěte si také

Kopřiva je úžasná léčivka! Připravte z ní zdraví prospěšný kopřivový čaj, který znaly už naše babičky

Ceny potravin stoupají od loňského podzimu. Zdražování začalo pozvolna, nyní se však viditelně dotýká všech obchodních sítí. Plošné navyšování cen bude pokračovat i v následujících týdnech a měsících.

„Ceny potravin se v důsledku mnoha faktorů, jakými jsou například zvyšující se ceny surovin, energií, personálu, ale také třeba obalových materiálů, budou v průběhu ledna navyšovat. Nárůst očekáváme dle jednotlivých kategorií komodit v rozmezí 5–15 procent v průměru,“ potvrdila mluvčí obchodního řetězce Billa Dana Bratánková. Úprava cen je patrná také v prodejnách Albert. V této obchodní síti mohou zákaznici zaznamenat navýšení i o několik korun – ceny se liší v jednotlivých kategoriích zboží.

Tip: Zdražování je důvodem, proč se zaměřit na akční nabídky obchodních sítí. Sledujte akční letáky na Kupi, aby vám neuteklo zlevněné zboží. Chytré nákupy vám pomohou zmírnit důsledky inflace a plošného zdražování.

Překročení psychologických cen

Některé ceny položek v marketech jsou přezdívány jako psychologické. Takové zboží bylo dlouhodobě udržováno v nízké cenové relaci i přes minimální marži. Cílem těchto cen bylo přilákat více zákazníků – ti pak podle průzkumů nenakupovali pouze levné položky, pro které si přišli, ale i další zboží. Ceny, které dosud sloužily jako udička pro nakupující, však některé řetězce již překročily – změna je vidět právě u rohlíků, které patřily do kategorie psychologické návnady. Zatímco loni se cena za tukový rohlík nepřehoupla přes 2 koruny, dnes je tomu jinak.

Obchodní řetězce Albert a Billa již navýšily cenu rohlíku z 1,90 na 2,30 Kč. Šlo o reakci na Kaufland – v těchto prodejnách došlo ke zdražení už po Vánocích. „Vnímáme aktuální situaci na trhu, kdy rostou nejen ceny vstupních surovin, energií či nákladů na logistiku, ale také lidské práce. V důsledku toho dochází i k navýšení ceny regionálního pečiva,“ odůvodnila jednání společnosti mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Nákupní košík v supermarketu Canva

Za co si v obchodech připlatíte?

Jakého dalšího zboží se zdražování dotýká? Z důvodu zdražení pšenice ceny rostou zejména u pečiva. Chléb Šumava v poděbradské prodejně Albert zdražil o šest korun – stojí 34,90 Kč. Za kaiserku tu zákazníci zaplatí 4,50 Kč, což je o 60 haléřů víc. Toastový chléb Albert poskočil o dvě koruny na 25,90 Kč.

Pomalé, ale jisté zdražování probíhá také v řetězcích Lidl a Penny Market. Zmíněný chléb Šumava v Lidlu stojí o korunu více než v předchozích měsících, zaplatíte za něj na 29,90 Kč. O jednu korunu na 17,90 Kč obchod upravil i cenu za balení oblíbené Mozzarella Classic. Zdražila i vejce – desítka vajec „M“ z chovu na podestýlce stála dříve 32,90 Kč, nyní se cena posunula na 34,90 Kč.

V Penny Marketu se zvýšila ceny kaiserky z 3,60 Kč na 4,50 Kč. Cukrovinkám se zdražení rovněž nevyhne – tyčinka Twix tu zdražila o korunu na 14,90 Kč.

Namísto výrazných nárazových změn však můžete očekávat malé, postupné kroky. Podle odborníků bude ke zdražování docházet ve vlnách.

S pečivem v akci výrazně ušetříte

Jaké výrobky se nejčastěji objevovaly v letácích v roce 2021?

  1. Podle dat největšího nákupního rádce Kupi.cz byla nejvíce promovaným produktem za rok 2021 limonáda Pepsi s počtem slev 495.
  2. Na druhé pozici se pak umístila Coca Cola (448 slev).
  3. Třetí místo obsadily prací kapsle Ariel s 406 slevami.