Kristýna se s redakcí Kupi podělila o nepříjemný zážitek z prosincového nákupu. Její čtyřletý syn nechtěně shodil drahou vánoční ozdobu a ta se okamžitě rozbila. Prodavačka po ní požadovala plnou úhradu škody. Jak v takové situaci postupovat, co skutečně říká zákon a kdy mají rodiče odpovídat?
„Paní, tohle zaplatíte.“ Těmito slovy na mě vystartovala prodavačka, vyprávěla redakci Kupi Kristýna, která se s námi rozhodla sdílet svůj skutečný příběh. Stalo se to v obchodě s vánočními dekoracemi, všude blikala světýlka a hrály koledy. Její syn se natáhl k lesklé červené kouli, jen se dotkl háčku – ozdoba spadla na zem a roztříštila se. „V tu chvíli jsem ztuhla. Nejen strachem, ale i studem,“ říká Kristýna. Očekávala pochopení, ale dočkala se křiku.
Kristýna je dvaatřicetiletá maminka z Ostravy. Šla se synem Matym koupit pár drobností na vánoční výzdobu. Obchod byl plný lidí a ozdob ve výšce, na kterou děti snadno dosáhnou.
„Maty se jen chtěl podívat blíž. Nestihl to ani pořádně chytit,“ popisuje Kristýna. Když ozdoba spadla a roztříštila se, okamžitě ji zalil pocit viny. Ještě horší však byla reakce prodavačky, která se přiřítila a zvýšeným hlasem řekla, že škodu musí okamžitě zaplatit. Viděla, jak se lidé kolem otáčejí. „Bylo mi trapně, měla jsem chuť se propadnout.“
Ozdoba stála 399 korun. Kristýna v tu chvíli nevěděla, co je správné. „Jsem zodpovědná za své dítě, to je jasné. Ale zároveň jsem měla pocit, že situace nebyla tak jednoznačná.“ Ozdoba byla pověšená nízko, bez jakéhokoli zabezpečení. Navíc šlo o místo, kde se děti běžně pohybují.
Když se Kristýna zeptala, zda existuje nějaký interní postup nebo pojistka, prodavačka jen krčila rameny. Nakonec Kristýna ze studu zaplatila, ale doma ji mrzelo, že si situaci nenechala lépe vysvětlit. Proto se obrátila na Kupi, aby její příběh pomohl dalším rodičům, kteří se mohou dostat do podobné situace.
Odborník: JUDr. Martina Králová, právnička se specializací na občanskoprávní odpovědnost
Stává se často, že děti v obchodě něco poškodí? „Velmi často. Obchody s dekoracemi a křehkým zbožím bývají pro děti přirozeně lákavé. Prodejci by s tím měli počítat.“
Musí rodič automaticky vše zaplatit? „Ne. Aby rodič odpovídal, musí být prokázáno, že zanedbal dohled. Pokud dítě jen lehce zavadilo o špatně umístěné zboží nebo bylo vystaveno riziku, nese část odpovědnosti obchod.“
Co je považováno za zanedbání dozoru? „Typicky situace, kdy dítě pobíhá bez dozoru, šplhá po regálech nebo se chová nebezpečně. Krátký dotyk či běžné chování dítěte není automaticky zanedbáním.“
Může obchod požadovat plnou cenu? „Obchod je povinen přispět k prevenci škody. Pokud nechá drahé ozdoby nízko, bez zabezpečení, může nést spoluodpovědnost. Vyžadovat plnou úhradu nemusí být oprávněné.“
Jak má rodič reagovat v takové chvíli? „Zachovat klid. Požádat o sepsání škodního protokolu, ověřit, zda má prodejna pojištění a zda bylo zboží umístěno bezpečně. Není povinnost platit okamžitě na místě.“
Co byste poradila rodičům? „Nebát se odmítnout okamžitou platbu, pokud máte pochybnosti. Zeptejte se na odpovědnost obchodu a na pojistku. A hlavně se nenechte tlačit do rozhodnutí emocemi.“
Co dělat, když dítě v obchodě něco rozbije:
Kristýna dnes říká, že by už na místě nereagovala jen studem. „Zaplatila jsem, protože jsem se cítila hrozně. Ale dnes vím, že jsem se měla nejdřív zeptat, jaká je skutečná odpovědnost.“ Svůj příběh poslala do redakce Kupi, aby dodala odvahu dalším rodičům, kteří se ocitnou v podobné situaci. „Děti nejsou roboti. A obchody by měly počítat s tím, že se může stát nehoda.“
Zdroj: skutečný příběh Kristýny zaslaný redakci Kupi a odborný komentář JUDr. Martiny Králové