Prodavačka z jednoho z velkých obchodních řetězců se redakci Kupi svěřila s dramatickým zážitkem. Starší muž vytáhl uprostřed prodejny nůž a začal krájet meloun, aby se podíval, jak vypadá uvnitř. Zákazníci kolem vyděšeně ustupovali, mysleli si, že může jít o nebezpečného člověka. Personál však zareagoval nečekaně klidně a situaci vyřešil bez jediného křiku či konfliktu.
„Byl to obyčejný den, fronty u pokladen, ruch, hluk,“ začíná vyprávění Monika, prodavačka z velkého obchodního řetězce, která se s redakcí Kupi podělila o svůj zážitek. „Najednou slyším, jak zákazníci u oddělení s ovocem křičí, že tam někdo má nůž. Když jsem se otočila, opravdu jsem viděla pána, jak stojí u palety s melouny a začíná je krájet.“
Monika (38) pracuje v supermarketu už několik let. Během směn zažila různé kuriózní situace, ale tahle ji zaskočila nejvíc. „Šlo o staršího pána, tak kolem šedesáti. Držel v ruce obyčejný kuchyňský nůž, který si zřejmě přinesl z domova. Klidně stál mezi lidmi a krájel meloun napůl, jako by byl doma v kuchyni,“ popisuje.
Zákazníci v okolí znejistěli. „Lidé začali ustupovat, někdo se rozběhl k pokladnám, jiní se ptali, jestli máme volat policii. Všichni jsme měli ten první instinkt – že by mohl být nebezpečný.“ Monika přivolala ostrahu, ale rozhodla se situaci nejprve zkusit zvládnout klidně.
„Přistoupila jsem k němu s kolegou z ochranky a řekla jsem mu: ‚Pane, ten nůž si, prosím, schovejte. Vyděsil jste zákazníky.‘ On se úplně zarazil a nechápal, co se děje. Prý jen chtěl vidět, jestli je meloun uvnitř červený. Vůbec si neuvědomil, jak to působí.“
Nakonec si pán meloun koupil, odevzdal nůž do batohu a omluvil se. „Naštěstí to dopadlo dobře, ale těch pár minut bylo hodně napjatých. Stačilo by málo a někdo mohl zareagovat jinak – třeba přivolat policii nebo na něj začít křičet. Všechno mohlo skončit úplně jinak,“ uzavírá Monika.
„Ten den mi potvrdil, že klid je největší zbraň,“ říká Monika. „Měla jsem strach, že se něco stane, ale jakmile jsme zůstali v klidu, pán se sám uklidnil. Dnes už se tomu směju, ale tehdy to nebyla žádná legrace.“ Její příběh připomíná, že práce s lidmi není jen o prodeji, ale i o psychologii a odvaze zvládat krizové momenty.
Zdroj: Kupi.cz, PhDr. Iva Procházková