Jaké značky jsou českým zákazníkům nejblíže? Na to se nedávno spotřebitelů ptala agentura Ipsos v rámci třetího ročníku své studie Brand Success. Výzkum se zaměřil na 300 značek, z nichž pouze 13 % respondenti označili za takové, ke kterým mají skutečně blízko a jsou součástí jejich každodenního života. Které brandy se těší největší přízni? A co si o letošních vítězích myslí sami zákazníci?
Průzkum Brand Success se zaměřuje na mapování takových značek, ke kterým se spotřebitelé opakovaně a pravidelně vrací a které vnímají jako důvěryhodné, spolehlivé i empatické.
„Lidé si všímají, jak značka reaguje na inflaci, na společenskou náladu nebo na otázky udržitelnosti. Empatie už není měkký pojem, ale konkrétní obchodní přístup,“ cituje magazín Media a Marketing Michala Štěpánka, výkonného ředitele Ipsos, který na konferenci Brand Success prezentoval výsledky.
Ze všech hodnocených značek napříč nejrůznějšími kategoriemi a segmenty pak mají Češi všeobecně nejblíže k supermarketům, lékárnám i platebním kartám nebo hobby marketům, protože se s nimi logicky setkávají nejčastěji a jsou součástí jejich každodenního života. Ze stejného důvodu pak roste v posledních letech i popularita online služeb – ať už se bavíme o bankách, rozvozu jídla nebo streamovacích platformách.
V letošním žebříčku zabodovaly stejně jako loni Lidl, Youtube a Dr. Max, který se současně stal nejvýše umístěnou českou značkou. Nejlepší desítku doplnily Jar, Visa, Mastercard, dm drogerie, Facebook, Kofola a Kaufland.
Z hodnocených brandů pak vzešlo i několik nových favoritů, kteří se přízni zákazníků těší čím dál více. Největší meziroční posun vykázal Revolut následovaný Netflixem a fasfoodovým řetězcem Popeyes, který spolu se značkou Proud a Bolt Food roste již druhým rokem po sobě.
„Lidé oceňují jednoduchost, mobilní aplikace, pocit, že značka je s nimi v každé chvíli. Právě to odlišuje novou generaci značek od tradičních,“ uváděl dále na konferenci Štěpánek.
Zatímco některá jména žebříčku mohou být v průzkumu společnosti Ipsos překvapením, jiná v podobných spotřebitelských anketách obsazují stupínky vítězů pravidelně. Jako například právě řetězce Lidl či Dr. Max, které jsou v posledních letech v Česku (ještě spolu s drogerií dm) stálicemi prvních příček.
Čím si tedy zákazníky získaly? Zeptali jsme se našich čtenářů.
Najdou se ale i tací, jejichž důvěru řetězec Lidl ztrácí. Důvodů je několik, mezi často zmiňované patří cenová politika, nepřehledný systém věrnostních slev nebo nucené používání aplikace pro dosažení akčních nabídek.
Co se řetězce lékáren Dr. Max týče, námi oslovení zákazníci nejčastěji oceňovali dostupnost poboček, velký výběr zboží i výhodnější ceny a doplatky za léky oproti konkurenci.
Zdroje: Ipsos, MAM, Mediaguru, respondenti pro redakci Kupi.cz