Internetový gigant Shein poprvé mění své digitální působiště za fyzické pulty. V listopadu plánuje otevřít první stálý obchod ve Francii. Zatímco někteří zákazníci se těší, jiní bijí na poplach kvůli dopadům jeho podnikání.
Čínský původem, dnes se sídlem v Singapuru. Shein za poslední dekádu přetvořil módní byznys k nepoznání. Miliardy tržeb, tisíce zaměstnanců, masy spokojených zákazníků. A především strategie rychlé módy, která do Evropy proudí v podobě levných balíčků z internetu. Teď však přichází změna. Podle informací ČTK se v listopadu otevře první stálý obchod Sheinu, a to v srdci Paříže, v obchodním domě BHV Marais.
Shein spojil síly s maloobchodní skupinou Société des Grands Magasins (SGM), která vlastní BHV Marais a několik obchodů Galeries Lafayette. Podle společnosti vznikne díky nové spolupráci ve Francii přibližně 200 pracovních míst, a to jak přímo, tak nepřímo. V příštích měsících by navíc měly následovat další pobočky v Dijonu, Remeši, Grenoblu, Angers a Limoges.
„Tím, že jsme si jako místo pro vyzkoušení kamenného maloobchodu vybrali Francii, ctíme její postavení klíčové módní metropole a přijímáme jejího ducha kreativity a výjimečnosti,“ cituje BBC výkonného předsedu značky Shein Donalda Tanga.
Shein měl už dříve krátkodobé pop-up projekty, a to nejen v Paříži. Tyto obchody přilákaly tisíce zvědavých návštěvníků, kteří si chtěli na vlastní oči prohlédnout oblečení, které znají jen z aplikace. Trvalý obchod je ale jiná liga. Zákazníci budou moci zboží vybírat, osahat, zkoušet a odnést hned domů.
Nadšení však nesdílejí všichni. Proti se postavila například společnost Galeries Lafayette, jejíž jméno ponesou některé nové obchody. Přestože už tyto domy nevlastní, distancuje se od spolupráce. „Zásadně nesouhlasíme s tímto krokem vzhledem k pozici a praktikám značky zaměřené na ultrarychlou módu,“ stojí v jejich prohlášení, které zveřejnila agentura Reuters.
Shein čelí dlouhodobé kritice. Odborníci upozorňují na ekologické dopady masové výroby, nejasné pracovní podmínky i obcházení celních regulí v Evropské unii. Pro mnohé je tedy kamenný obchod spíše symbolem rozporu než úspěchu.
Shein si dlouhodobě udržuje pozici jednoho z hlavních hráčů v segmentu ultrarychlé módy. Na rozdíl od tradičních řetězců, jako je Zara nebo H&M, staví svůj byznys na obrovském množství nových modelů, které se objevují online prakticky denně. Tento model přináší rychlé uspokojení poptávky, ale zároveň zvyšuje tlak na udržitelnost.
Kamenné obchody mohou Sheinu pomoci posílit důvěryhodnost a přiblížit se zákazníkům, kteří preferují klasické nakupování. Zároveň se tím dostává do přímého střetu s evropskými značkami, které v posledních letech investují do udržitelnější výroby a snaží se prosadit v náročnějším regulovaném prostředí.
Pro české zákazníky je zpráva o expanzi Sheinu zatím spíše pozorováním ze zahraničí. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) však problém čínských online prodejců zasahuje i český trh. „Prodejci z třetích zemí, především z Číny, představují významný problém pro český e-commerce trh. Nekontrolovaný příliv zboží roste tempem přesahujícím sto procent ročně a čínští prodejci, kteří zasílají své zboží přes platformy jako Shein, Temu nebo Aliexpress, už tvořili v roce 2024 přes desetinu českého trhu,“ uvedla asociace.
Redakce Kupi oslovila několik zákazníků a jejich názory se liší.
Otevření stálých obchodů ve Francii je pro Shein zásadní krok. Firma, která vznikla v Číně a nyní sídlí v Singapuru, se dlouho držela jen online prostředí. Tržby za rok 2022 dosáhly 23 miliard dolarů a expanze do kamenného retailu naznačuje, že se značka chce pevně usadit i v tradičním evropském trhu.
Zda se jí podaří přesvědčit kritiky i spotřebitele, ukáže až čas. Francouzský experiment ale může rozhodnout o dalším směřování módního giganta a třeba se brzy dočkáme kamenných prodejen i v České republice.
Zdroj: ČTK, AFP, APEK, Reuters, BBC