Diskontní řetězec Biedronka, který na Slovensko vstoupil letos na jaře, připravuje otevření přibližně dvanácti nových prodejen. Sází i na menší města a obce, kde konkurence není tak silná. Češi si ale na vstup tohoto hráče zatím musí počkat.
Podle informací slovenského webu Aktality.sk se Biedronka nebude soustředit jen na velká města, ale také na menší lokality, kde lidé dosud mají omezený výběr. Mezi novými adresami se objevují například Žilina, Myjava, Nesvady nebo Chorvátsky Grob. V některých z těchto obcí už firma hledá zaměstnance.
Generální ředitel Biedronky Slovensko Maciej Łukowski potvrdil, že do konce příštího roku by mělo fungovat až 50 prodejen. Ambice tedy nejsou malé. Rozhodující bude, zda se podaří držet tempo výstavby a získat dostatek pracovní síly.
Velké plány podporuje také logistické zázemí. Biedronka už má na Slovensku vlastní distribuční sklad, který je dimenzovaný až na 180 poboček. To ukazuje, že společnost počítá s dlouhodobým působením a masivní expanzí.
Manažer centra Miroslav Belica v rozhovoru pro slovenská média potvrdil, že firma sleduje i regiony na východě země, kde má obchodní síť zatím slabší pokrytí.
Podle údajů Potravinářské komory Slovenska má Biedronka v sortimentu přibližně 44 procent slovenských produktů. To je více než u některých zavedených řetězců, například Lidl se pohybuje kolem 32 procent. Vysoký podíl místních potravin je vnímán pozitivně jak spotřebiteli, tak samotnými zemědělci. Na druhé straně náklady na výstavbu i provoz prodejen jsou na Slovensku vyšší než v Polsku. Podle Łukowského hraje roli dražší stavební práce i energie.
Slovenský trh je v posledních letech velmi dynamický. Největším hráčem zůstává Coop Jednota s téměř dvěma tisíci prodejen. Lidl a Tesco mají více než 170 poboček. V březnu navíc na Slovensko vstoupil nový hráč – ruský diskontní řetězec Mere, který láká zákazníky na extrémně nízké ceny a jednoduchý koncept.
Biedronka je v tomto prostředí zatím na začátku, ale díky polské zkušenosti s více než 3 500 obchody má silné vyjednávací pozice a zázemí.
Zatímco Slováci sledují otevírání nových poboček, čeští zákazníci si musí počkat. Společnost o vstupu do Česka dosud neuvedla žádné konkrétní termíny. Češi tak zůstávají odkázáni na zavedené hráče, jako je Lidl, Penny nebo Kaufland. Otázkou zůstává, zda Biedronka v budoucnu využije zkušenosti ze Slovenska a přenese svůj koncept i k nám.
Redakce se zeptala několika lidí na názor, jak by vnímali případný příchod Biedronky do Česka.
Biedronka se na Slovensku rychle rozkoukala a expanze nabírá obrátky. Sází na menší města i venkov, kde konkurence není tak silná. Pro české zákazníky je to ale zatím jen zpráva zpoza hranic. Kdy a zda se Biedronka rozhodne vstoupit na český trh, zůstává otevřenou otázkou.
Zdroje: Aktuality.sk, Kupi.cz, Biedronka