Dvě dětské sedačky, jednu za řidiče a druhou za spolujezdce, dáte skoro do každého auta, ale problém nastává, pokud se vám narodí třetí svišť. Kam s ním? Do klasických hečbeků nebo kombíků se tři sedačky vedle sebe nevejdou, takže musíte sáhnou po nečem „širším“.
Pokud už děti máte a autosedačky jste řešili a používáte je, tak víte, že ty bezpečné používají standard (konektory) ISOFIX. O vhodných autosedačkách jsme na Kupi psali v samostatném článku.
Jedná se o dvojici háčků, které má dětská autosedačka, a ty zapadnou do oček ve škvíře mezi sedadlem a opěrkou sedačky. Pro tři autosedačky vzadu potřebujete mít tři páry ISOFIXů, takže vlastně tři plnohodnotná místa. To ale má jen málo běžných osobních aut. Například u Čechů oblíbené kombíky jako Škoda Octavia, Hyundai i30 nebo Ford Focus mají pouze dva takové konektory a úzká místa.
Ještě máte možnost vybrat auto se dvěma ISOFIXy a třetí sedačku vmáčknout doprostřed a připoutat ji pouze pásem, což legislativa taky dovoluje. Nicméně není to ideální řešení z hlediska bezpečnosti ani místa – museli byste vybrat úzké dětské autosedačky.
Nezbývá tedy než vybírat z několika málo rodinných vozů, které 3 ISOFIXy mají. Nových i ojetých. V této disciplíně vynikají francouzská auta, byť v ČR jejich pověst není nejlepší (Češi až nezdravě preferují koncern Volkswagen se Škodovkami).
Co se týče bazarových kousků z kategorie MPV, což je pro běžnou českou rodinu většinou častější volba, solidní auta s nájezdem okolo 100 000 km najdete v bazarech klidně do 300 000 Kč. Ale třeba u takového Volkswagenu nebo SUV od Hyundai nebo Kia budete potřebovat cca 500 000 Kč.
V diskuzích ale padají i další tipy. Často jsou mezi nimi Citroën C4 Cactus, Citroën C4 Grand Picasso, Citroën Berlingo, Seat Alhambra, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan nebo Mazda 3.
Naopak třeba před Škodou Yeti její majitelé varují – tři sedačky se zde vejdou, ale jen některé a velmi natěsno. To samé platí pro Škodu Kodiaq. Tři ISOFIXy ve druhé řadě překvapivě nemají třeba Renault Scénic, Volkswagen Caddy nebo Hyundai Staria.
Alternativou k vozům výše jsou osobní dodávky (a vany). Jedná se o auta, která vycházejí z dodávek, ale výbavou a kvalitou interiéru si nic nezadají s běžnými čistě osobními auty. Jejich výhodou je nejen to, že tam dáte tři i více dětských autosedaček, ale hlavně dostatečně velký kufr.
Například oblíbený Volkswagen Touran sice pohodlně zvládne tři zadní autosedačky na ISOFIX, ale do kufru už toho moc nedáte. Jen tak tak jeden kočárek. Pokud jste byli zvyklí na velký kufr z kombíku a často něco převážíte (kola, materiál na zahradu atd.), dodávka vám padne líp.
Podívejte se třeba po velmi oblíbených osobních dodávkách (vanech), jak jsou Volkswagen Multivan, Ford Tourneo Custom, Peugeot Rifter, Toyota Proace nebo Peugeot Partner.
V České republice není používání dětských autosedaček otázkou volby, ale povinností danou zákonem. Podle § 6 zákona č. 361/2000 Sb. musí být každé dítě do výšky 150 cm nebo hmotnosti 36 kg při jízdě v autě umístěno v odpovídající sedačce nebo na podsedáku.
Nezáleží přitom na věku, ale právě na těchto parametrech. Jakmile dítě splní alespoň jednu z podmínek, může cestovat bez sedačky. Smysl tohoto pravidla je zřejmý – kvalitní a správně upevněná autosedačka na ISOFIXu výrazně snižuje riziko vážného zranění při bouračce.
Zdroje: Kupi, Portál řidiče, Čsaka, Zákony pro lidi