Zažily céčka, šusťákovky z Tuzexu, walkmany i VHS kazety. Čokolády Studentská pečeť letos slaví 50. výročí a zákazníkům nadělují hned několik novinek. Podívejte se s námi, jak v Česku rostla tato třetí nejprodávanější tuzemská značka čokolád. Jaké příchutě dnes patří k nejoblíbenějším? A co všechno se na obalech změnilo?
Mix oříšků a sušeného ovoce se už v minulém století zapsal do srdcí Čechů jako chutný a energií nabitý doping pro studenty. Když se ale v modřanské čokoládovně Orion rozhodli v roce 1975 zalít tuto směs do čokolády, vznikla jedinečná tabulka, která je dodnes unikátem svého druhu. A právě letos slaví 50. narozeniny.
Studentská pečeť se původně vyráběla jen v mléčné a hořké variantě. Na úplně prvních obalech nesla po vzoru svého jména znak pražské Karlovy univerzity. Ten po několika letech vystřídala olomoucká orlice, a to když se výroba přesunula do továrny Zora v Olomouci. Červená pečeť pak na obalech postupně dostávala více neutrální design, v současnosti je symbolizována prostým zlatým kruhem.
Vedle složení směsi ořechů a ovoce to byly právě obaly, které v historii této čokolády procházely největšími změnami. A nekončí s tím ani dnes. Studentská pečeť si totiž ke kulatinám nadělila nový vzhled, který je inspirovaný staršími retro vizuály.
„Od letošního podzimu budou v obchodech vidět první nové obaly. Vycházeli jsme z původního vzhledu, zjednodušili jej a celý design jsme zmodernizovali. Hlavní roli hraje chuť a ingredience, které jsou tím, co nás odlišuje od ostatních čokolád,“ uvedl v tiskovém prohlášení Roman Tiefa, marketingový manažer pro tabulkové čokolády v Nestlé.
Zajímalo nás také, zda se změna dotkne všech čokolád z portfolia značky, které nyní čítá 16 příchutí v různých velikostech. „Ano, do nových obalů se postupně převlékají všechny varianty Studentské pečeti,“ potvrdila na dotaz redakce Kupi Tereza Procházková, tisková mluvčí Nestlé Česko a Slovensko.
Za 50 let své existence se pak Studentská pečeť představila v mnoha nejrůznějších edicích. Ochutnat jsme mohli například višňovou (která se v roce 2006 stala první limitovanou edicí této značky), dále brusinkovou, kokosovou, meruňkovou, ostružinovou, ananasovou, punčovou i svařákovou nebo také hruškovou a malinovou, které jsou v prodeji dodnes a patří k velmi oblíbeným. Novinkou pak jsou i tabulky s barevnými lentilkami nebo JOJO bonbony.
V roce 2022 se značka dokonce rozhodla potěšit ty, kteří rozinky nebo želé v čokoládě moc nemusí, a přišla s úplně novým konceptem bez tradičních ingrediencí. Své portfolio rozšířila o velké tabulky s krémovými vrstvami a karamelem, borůvkami, křupinkami nebo lískovými ořechy (tuto hledejte v regálech jako slavnostní edici právě u příležitosti 50. výročí značky). Nejoblíbenější z těchto netradičních příchutí je podle společnosti Nestlé pistáciová.
A ta vůbec nejpopulárnější příchuť vůbec? Historicky je to prý mléčná klasika s arašídy, rozinkami a kousky želé.
Kromě vzhledu obalů měnila Studentská pečeť v průběhu let i jejich materiál. Staniol a papír vystřídal plast, nyní se v rámci globální strategie Nestlé obrací na udržitelnější alternativy. Letos v lednu například značka oznámila, že snižuje celkovou spotřebu obalů a omezuje používání hliníku, který je vysoce náročný z pohledu uhlíkové stopy.
K podobnému kroku se v nedávné době uchýlila například i značka Kit Kat. U nových tabulkových čokolád používá obaly z 80% recyklátu, v zahraničí dokonce testuje ekologičtější papírové obaly. Na ty už kompletně přešly před několika lety také Lentilky.
Novým přebalem v červnu zákazníky překvapily například i veganské produkty české značky Lunter, které se převlékly do hravějšího a modernějšího designu s výraznějším logem.
Vizuál v srpnu změnil i pivovar Zubr, který je součástí skupiny Kofola ČeskoSlovensko. Představil zcela nové logo i dynamičtější vzhled červeno-modro-zlatých plechovek, které mají lépe odrážet sílu a odhodlání – tedy hodnoty, na kterých tato značka staví.
Už jste nové obaly v obchodech potkali? A co říkáte na novou Studentskou pečeť?
Zdroje: Orion; Studentská pečeť; Nestlé a respondenti pro redakci Kupi.cz; ČTK