Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Cyklisté na chodníku a přechodech jsou peklo, stěžují si chodci a řidiči. Policie rozdává pokuty a vyvrací časté mýty

Ratikova / Shutterstock.com

Mnoho cyklistů je přesvědčeno, že na chodníku nebo přechodu pro chodce se jim nemůže nic stát. Skutečnost je ale jiná. Zákon je jasný, pokuty nejsou malé a především jde o bezpečnost. Proč stále panují mýty a jaké jsou skutečné povinnosti cyklistů?

Přečtěte si také

Chtěla jsem koupit bundu a u pokladny v ní našli další zboží. Advokát radí, jak se zachovat a vyhnout se problémům

Chodník není cyklostezka

Na první pohled se může zdát logické uhnout autům z rušné silnice a na chvíli vyjet na chodník. Jenže právě tam cyklisté nesmí. Chodník je určen pro chodce, nikoli pro kola. Výjimkou jsou jen případy, kdy je chodník označen dopravní značkou, že jeho část slouží i cyklistům. Ani tehdy to ale není „volná jízda“. Rychlost má být maximálně dvacet kilometrů v hodině a chodec má vždy přednost. Cyklista musí jet tak, aby nikoho neohrozil, a je správné využít i zvonek, ale nikoli jako nástroj na vyžadování cesty, spíše jako upozornění.

Přechod pro chodce není pro kola

Další silně zakořeněný mýtus se týká přechodu. „Řada lidí se domnívá, že na přechodu má cyklista stejnou přednost jako chodec. Jenže, ono tomu tak není,“ připomíná policie ČR. Pokud jedete na kole, jste podle zákona řidič. Aby měl cyklista na přechodu stejná práva jako chodec, musí z kola sesednout a vést ho. Teprve pak se z něj stává chodec a má právo vstoupit na přechod.

Pokuty nejsou symbolické

Pokud cyklistu hlídka přistihne při jízdě po chodníku nebo přejetí přechodu, může dostat pokutu na místě až 2 000 Kč. V případě jízdy pod vlivem alkoholu nebo drog jde o daleko tvrdší postihy. Od roku 2024 se za tento přestupek platí minimálně 7 000 Kč, horní hranice se vyšplhala na 25 000 Kč, a v případě odmítnutí dechové zkoušky dokonce až 75 000 . Policie také připomíná, že cyklisté musí mít technicky způsobilé kolo. Chybějící odrazky, světla nebo nezakryté řídítkové trubky mohou být důvodem k další pokutě.

Mýty, které nevymizely

Proč přetrvává představa, že kolo na chodník vlastně „patří“? Důvodem je patrně nedostatek cyklostezek, obava jezdců z hustého provozu a zakořeněné zvyklosti. Jenže zákon je v tomto bodě velmi jednoznačný. Policie proto opakovaně zdůrazňuje, že bezpečnost nemůže jít stranou. Už samotný fakt, že chodec necítí cyklistu zezadu a jeho reakce může být neočekávaná, dělá z jízdy po chodníku vysoce riskantní záležitost.

Kozak_photo / Shutterstock.com

Co na to respondenti?

Redakce se ptala lidí, jak tuto problematiku vnímají. Odpovědi ukazují, že názory se různí.

  • Alena, 42 let, učitelka: „Denně chodím po rušné ulici s dětmi do školy, a když kolem nás těsně projede cyklista, necítím se bezpečně. Kdyby se dodržovalo pravidlo nulového pohybu kol na chodníku, bylo by to pro nás všechny snazší.“
  • Ladislav, 28 let, cyklista dojíždějící do práce: „Snažím se jezdit po silnici, ale někdy je to o strach. Chápu, že na chodník nesmím, ale upřímně řečeno, na některých místech je to jediná šance, jak se vyhnout nebezpečným křižovatkám.“
  • Klára, 35 let, maminka s kočárkem: „Mně vadí hlavně sdílené koloběžky. Mladí lidé na tom jezdí velkou rychlostí a často bez ohledu na to, že chodník je zaplněný. Měla by se kontrola ještě zpřísnit.“
  • Pavel, 60 let, řidič: „Cyklisty respektuji, ale mrzí mě, když nedodržují stejná pravidla jako my motoristé. Jestli mají být na silnici bráni jako řidiči, ať taky nesou odpovědnost.“

Zákon považuje cyklistu za řidiče. Na chodník se na kole nesmí, výjimku tvoří jen značené stezky se společným provozem. Na přechodu musí cyklista sesednout a kolo vést. Pokuty nejsou zanedbatelné a přísné postihy platí i pro jízdu pod vlivem alkoholu či drog. Policie apeluje nejen na cyklisty, ale i na řidiče aut, aby oba tábory respektovaly jasná pravidla.

Zdroje: Policie ČR, Kupi.cz, Ministerstvo dopravy ČR