Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Platí všude, slečno.“ Pokladní popisuje, jak jí zákazník vnucoval věrnostní kartu. Psycholog radí jasné argumenty

Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

„Máte zákaznickou kartu?“ ptám se muže u pokladny. Přikývne a s jistotou mi podá plastovou kartičku. Ale sotva na ni pohlédnu, je jasné, že patří jinam. „Pane, tahle u nás bohužel neplatí,“ vysvětluji klidně. On však začne trvat na svém: „Platí všude, slečno. Já body sbírám pokaždé!“ V tu chvíli jsem pochopila, že tohle nebude jen rychlý nákup.

Přečtěte si také

„Účtenku si nechte, to mi nikdo neproplatí.“ Tento vtípek může znamenat pro prodavače zátěž, varuje psycholožka

„Máte zákaznickou kartu?“ ptám se muže u pokladny. Přikývne a podá mi plastovou kartičku – jenže je jasné, že patří jinam. „Pane, tahle u nás bohužel neplatí,“ vysvětluji klidně. On však trvá na svém: „Platí všude, sbírám body pokaždé!“

Lucie, osmadvacetiletá prodavačka, vzpomíná: „Cítila jsem, jak se na mě upírají pohledy celé fronty. Někteří zákazníci se usmívali, jiní obraceli oči v sloup. Přesto jsem se rozhodla zůstat trpělivá.“ Ukázala mu logo na okně a vysvětlila, že každý řetězec má vlastní program. Po několika minutách se muž zasmál a situaci uznal – a Lucie si odnáší lekci trpělivosti a humoru.

Věrnostní programy a omyly u pokladen

Dnes má téměř každý velký řetězec svůj program na slevy a body. Někdo preferuje plastové kartičky, jiný má aplikaci v mobilu. Podle průzkumů mají Češi v peněžence i více jak deset karet najednou a není divu, že se občas spletou.

Časté omyly: Zákazník si vymění dvě podobné karty a nepozná rozdíl, myslí si, že body jsou univerzální jako platební karta, v rychlosti „strčí“ první plast, co najde v peněžence, nebo věří, že když jeden obchod má slevy, musí je mít i jiný.

George Rudy / Shutterstock.com

Odborný komentář k tématu poskytla pro redakci Kupi Mgr. Jana Novotná, psycholožka

Proč lidé trvají na své chybě? „Často jde o únavu nebo neochotu ztrapnit se před ostatními. Přiznat omyl není snadné, a tak mnozí raději bojují dál.“

Jak reagovat za pokladnou? „Zachovat klid, používat jasné argumenty, nesarkasticky. To snižuje napětí a situaci uklidní.“

Jak se zachovat ostatní zákazníci ve frontě? „Podpora prodavače tichým pochopením pomáhá. Posměch situaci vždy zhoršuje.“

Tip pro vlastníky více karet: „Nejlepší je sjednotit karty do jedné mobilní aplikace – uleví to od chaosu i trapných omylů.“

Lucie si dnes ze směny odnáší úsměv. Byla to kuriózní lekce, že lidé jsou schopní věřit vlastním očím i proti realitě. Pro mě to byla škola trpělivosti a humoru,“ říká. A dodává poselství pro ostatní: „Každý z nás se někdy splete. Důležitý není omyl, ale to, jestli z něj dokážeme udělat historku, ne konflikt.“

Zdroj: Redakce Kupi, výpověď čtenářky Lucie (28), komentář Mgr. Jany Novotné, psycholožky