U stolu jsem si chtěla jen užít první večer u moře. Objednala jsem si pizzu, ale poprosila číšníka, aby mi sundal rajčata. Nejím je. Přinesl mi ji, usmíval se a pak přišlo překvapení. Na účtu se objevila položka navíc.
Lucie z Brna se s námi podělila o svůj příběh z dovolené. Dodnes nad ním kroutí hlavou a varuje ostatní cestovatele.
Lucie (29) pracuje jako grafička a s partnerem vyrazila na týdenní dovolenou do řeckého městečka Parga. Po dlouhé cestě si chtěli první večer vychutnat na terase restaurace přímo u moře. „Miluju pizzu, ale rajčata na ní mi prostě vadí. Tak jsem číšníka požádala, jestli by je mohl vynechat. Nepřišlo mi to nijak zvláštní, v Česku to dělají běžně,“ popisuje Lucie.
Pizza přišla rychle a byla výborná. Jenže když dorazil účet, Lucie nevěřila svým očím. „Pod položkou pizza stál ještě jeden řádek – special request – 1,50 eura. Ptala jsem se, co to je, a číšník mi řekl, že je to poplatek za úpravu jídla.“ Lucie byla v šoku, ale nakonec částku zaplatila. „Nechtěla jsem se hádat. Jen jsem cítila nespravedlnost. Místo toho, aby mi dali míň surovin, jsem za to ještě doplatila,“ říká.
Celou věc pak sdílela na svém Instagramu a okamžitě jí psali přátelé i známí. Mnozí měli podobné zkušenosti – někdo platil za extra ubrousky, jiný za to, že mu vyměnili přílohu.
Michal Dvořák, cestovní poradce a průvodce
Jak často se s tímto setkáváte?
V turistických destinacích se podobné příplatky objevují čím dál častěji. Majitelé restaurací je považují za zdroj dodatečného zisku a turisté jsou pro ně snadný cíl.
Je chování restaurace omluvitelné?
Pokud je poplatek jasně uvedený v jídelním lístku, dá se říct, že restaurace neporušuje pravidla. Eticky je to ale diskutabilní – zákazník očekává férovost.
Jak by měl reagovat host, když podobný poplatek objeví na účtu?
V první řadě se klidně zeptat, za co přesně je částka účtovaná. Pokud s tím nesouhlasíte, můžete požádat o vysvětlení nebo slevu. Většinou se vyplatí být slušný, hádky uškodí spíš vám.
Co by měl dělat svědek, který si podobné situace všimne u jiného hosta?
Svědek by měl být zdrženlivý. Je na samotném hostovi, zda poplatek akceptuje, nebo ne. Pokud jde o podvodné praktiky, doporučuji sdílet zkušenost online – například na TripAdvisoru.
Co byste poradil čtenářům?
Předem si všímejte jídelních lístků. Některé podniky už tam mají zmíněné extra fee nebo special request. Pokud chcete mít jistotu, ptejte se přímo při objednávce. A vyplatí se sledovat recenze před návštěvou restaurace.
Jak se vyhnout nečekaným příplatkům v restauracích na dovolené:
Lucie dnes říká, že ji drobný poplatek sice finančně nezruinoval, ale změnil její pohled na dovolené. „Už nejsem naivní. Naučila jsem se číst jídelní lístky pozorně a ptát se předem. A hlavně – nenechám si zkazit náladu kvůli pár eurům. Dovolená je o zážitcích, ne o účtech.“
Zdroje: příběh Lucie (29), Michal Dvořák pro Kupi.cz