Přísnější pravidla pro přepravu příručních zavazadel vyvolávají mezi cestujícími stále větší nevoli. Letecké společnosti častěji kontrolují rozměry zavazadel ještě před nástupem na palubu a nekompromisně vyžadují dodržování stanovených limitů. Kdo nesplní podmínky, musí si připlatit, nebo hůř – zavazadlo za nemalý poplatek odbavit. Cestující tak čelí stresu i nečekaným nákladům, což vyvolává kritiku přehnaně přísných pravidel i způsobu jejich uplatňování.
Doba, kdy bylo jakékoliv příruční zavazadlo v ceně letenky, je dávno pryč. S příchodem a nástupem popularity nízkonákladových společností a levných letenek je vše jinak. Na letištích si letecké společnosti vytvořily speciální konstrukce s přesnými rozměry, do kterých se zavazadlo musí vejít. Nevejde se? Máte smůlu – zaplaťte! Poplatek za zavazadlo je mnohdy dokonce vyšší než samotná letenka, takže to dokáže ne jednoho cestujícího pořádně naštvat.
Mnoho lidí využívá koupě levných letenek s tím, že si nepřiplácí odbavené zavazadlo a hodlá letět pouze s příručním. Jenže s tím je nyní problém a letecké společnosti se snaží namastit si kapsu právě přes tato malá zavazadla. Striktně kontrolují rozměry a radikálně účtují vysoké poplatky, pokud nesplníte. Zdánlivě levná letenka už není po sečtení všech příplatků až tak výhodná.
S létáním s nízkonákladovými společnostmi mám bohaté zkušenosti. Několikrát se mi stalo, že ačkoliv jsem tušila, že je moje zavazadlo nad limit, nikdo ho nekontroloval a do žádné kovové konstrukce jsem ho dávat nemusela. To se ale také několikrát vymstilo a byla jsem donucena zaplatit tučný poplatek. A to moje příruční kabelka rozhodně nebyla příliš velká. Zdá se mi, že pokud nepoletíte s batůžkem o obsahu pár litrů, projít bez příplatku nemůžete. Nedělají to pak aerolinky schválně a nekompenzují si tím letenky za pár korun?
Nejsme jako cestující jediní, kterým tyto nesmyslné poplatky leží v žaludku a kazí zážitky z cestování. Evropská spotřebitelská organizace a jejích dalších 16 spotřebitelských organizací (včetně dTestu) podala ke dni 21.5. 2025 stížnost Evropské komisi a síti nad ochranou spotřebitele na celkem sedm leteckých společností. Jedná se konkrétně o Ryanair, Volotea, Vueling, Easyjet, Wizzair, Norwegian Airlines a Transavia.
Jak uvádí web dTest: „Kdo nezažil obavu, že se naše osobní zavazadlo nevejde do měřicí klece letecké společnosti, a bude nám účtován další poplatek? Dnes podnikáme kroky proti sedmi aerolinkám, které zneužívají spotřebitele a ignorují rozhodnutí nejvyššího evropského soudu, který jasně řekl, že účtování poplatků za přiměřeně velké příruční zavazadlo (hand baggage) je nezákonné. To potvrdily i nedávné pokuty ve Španělsku, které jasně ukázaly, že si cestující mohou vzít přiměřeně velké příruční zavazadlo na palubu bez dalších nákladů,“ říká Agustín Reyna, generální ředitel BEUC.
Reyna rovněž doplňuje: „Kromě naší celoevropské akce je probíhající revize nařízení o právech cestujících v letecké dopravě ideální příležitostí, aby EU vyjasnila, které služby mají být zahrnuty v základní ceně letenky. Naše data ukazují, že spotřebitelé očekávají, že základní letenka zahrnuje malý osobní předmět (například kabelka) a jedno příruční zavazadlo. Zákonodárci by také měli přesně definovat, co znamená přiměřená velikost a hmotnost příručního zavazadla, aby se předešlo nepříjemným překvapením na letišti a zároveň se snížil počet sporů, které stojí spotřebitele i aerolinky čas a peníze.“
V minulosti již byly podány stížnosti (v Belgii, v Portugalsku a ve Španělsku) a v případě Španělska bylo dosáhnuto kladného výsledku – byly uděleny pokuty ve výši 179 milionů eur za neoprávněné praktiky při dodržování pravidel ohledně rozměrů příručních zavazadel.
Nejde jen o velmi titěrné rozměry, do kterých se příruční zavazadlo musí vejít, ale i o fakt, že dochází k účtování poplatků tam, kde na to letecké společnosti nemají nárok.
Zdroje: dTest, Kupi.cz