Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Tesco v Británii zavádí novinku: Po deváté večer si zákazníci mohou odnést potraviny s končícím datem spotřeby zdarma

Adam Constanza / Shutterstock.com

Britské Tesco testuje v některých svých menších prodejnách Express revoluční novinku. Každý den po půl desáté večer si zákazníci mohou odnést potraviny s končící dobou spotřeby zdarma – stačí hledat žlutou cenovku. Supermarket tak reaguje nejen na rostoucí ceny potravin, ale hlavně na snahu minimalizovat plýtvání. Jak přesně projekt funguje, proč se do něj zapojují i jiné řetězce a co na to říkají zákazníci?

Přečtěte si také

Makro zavádí na všech prodejnách novinku, která má zrychlit orientaci při nákupu a zákazníci ji poznají už u regálů

Když zákazník čeká jen na žlutou cenovku

Zní to možná až neuvěřitelně. Přijdete večer do Tesca, zamíříte do sekce s potravinami s blížícím se koncem spotřeby – a místo zlevněné ceny najdete na žluté nálepce nulu. Přesně takhle teď funguje zkušební projekt v některých britských prodejnách Tesco Express. Podle webu BBC, který cituje mluvčího řetězce, dostává nejprve šanci charita a zaměstnanci – teprve co zbude, to si mohou zákazníci odnést zcela zdarma.

Program běží v omezeném počtu obchodů a přesné lokality si Tesco zatím nechává pro sebe. Kdo ale ví, kde hledat, ten už si domů možná odnesl máslo, jogurt nebo balení pečiva bez placení. Stačí sledovat žlutou cenovku, která je pro zákazníky jasným signálem.

Proč to Tesco dělá?

Motivace supermarketu je zřejmá. Každý rok skončí v Evropě miliony tun potravin na skládce. Tesco si dalo jasný cíl – do roku 2030 snížit plýtvání potravinami na polovinu. Nejde přitom jen o hezké gesto: inflace žene ceny nahoru a pro mnoho Britů je i základní nákup čím dál větší finanční zátěž.

Podle údajů britského Ministerstva práce a důchodů trpělo v letech 2022/23 v Británii nedostatkem potravin přes sedm milionů lidí – o dva miliony více než rok předtím. Stoupá i počet těch, kteří se obracejí na potravinové banky. Jen Trussell Trust za poslední dva roky zaregistroval více než 1,4 milionu nových uživatelů.

Jak to funguje v praxi?

Každý večer po 21:30 projde zaměstnanec regály a označí zboží, jemuž končí spotřební lhůta, žlutou cenovkou s nulou. To, co si do té doby neodnesou charitativní organizace nebo kolegové, zůstává k dispozici zákazníkům. Systém je nastavený tak, aby potraviny neskončily v koši, ale na talíři. Pro řadu lidí je to nejen příležitost ušetřit, ale i pomoc v těžkých časech.

Inspirace pro ostatní řetězce

Tesco samozřejmě není jediné, kdo se snaží snižovat potravinový odpad. Podobné závazky mají v Británii také Sainsbury’s, Asda, Morrisons i Aldi. Právě Aldi tvrdí, že už se mu podařilo množství odpadu snížit na polovinu. Většina velkých řetězců také nabízí výrazné slevy na zboží s blížící se expirací. Přímé rozdávání zdarma ale zatím v Británii testuje jen Tesco.

V České republice zatím takto odvážný krok neproběhl, ale české Tesco se snižování potravinového odpadu věnuje dlouhodobě a transparentně. „Jako jediný obchodní řetězec v České republice již osm let zveřejňujeme údaje o potravinových přebytcích v našich provozech,“ připomíná Iva Pavlousková, mluvčí Tesco ČR. Pokud vás zajímá, jaké jsou výsledky, můžete si je prohlédnout na webových stránkách řetězce, kde je pravidelně aktualizuje.

Anatoliy Cherkas / Shutterstock.com

Co na to respondenti?

Redakce Kupi.cz oslovila několik Čechů žijících delší dobu v Londýně, kteří se s programem už setkali. Jejich reakce mluví za vše:

  • „Chodím z práce pozdě a často už mám v peněžence jen drobné. Když jsem si odnesla několik jogurtů zadarmo, byla jsem příjemně překvapená.“ (Anna, 34 let)
  • „Věřím, že je to lepší než potraviny vyhodit. Navíc se tím pomáhá lidem, kteří mají hluboko do kapsy.“ (Tomáš, 42 let)
  • „Nečekal jsem, že v supermarketu někdy dostanu něco zdarma. Pro rodiny s dětmi je to velká úleva.“ (Edita, 27 let)
  • „Jsem rád, že i velké firmy hledají způsoby, jak neplýtvat. Tohle je lepší než jen zlevnit.“ (Stanislav, 55 let)

Snižování odpadu i v Česku

I když program zdarma zatím běží jen ve Velké Británii, i české obchody posouvají laťku. Tesco pravidelně zlevňuje potraviny s končící expirací až o 70 %, ve vybraných obchodech má sekci „Žádné jídlo nazmar“ a neprodané potraviny automaticky nabízí charitám. Pomáhá i aplikace Foodiverse, která propojuje nabídky s potřebnými organizacemi.

Podobně je na tom PENNY s výprodejovými potravinovými balíčky na prodejnách anebo prodejem přes platformu Nesnězeno. Zákazníci si oblíbili také projekt „S Lidlem šetříme jídlem“, zaměřený na prevenci proti plýtvání potravinami, který sklízí úspěch po celém Česku. Již čtvrtým rokem nabízí obchodní řetězec Lidl výhodnější nákup potravin ve speciálních slevových koutcích, v březnu 2023 pak vyměnil bedýnky s ovocem a zeleninou za tašky.

Zdroj: Kupi.cz