Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

EU chystá nová pravidla pro letecké kompenzace: Poletíte-li s tříhodinovým zpožděním, peníze už nedostanete

Olezzo / Shutterstock.com

Evropská unie plánuje reformu práv cestujících v letecké dopravě. Mají se drasticky omezit kompenzace za zpožděný let, jež nyní dosahují až do výše 600 eur. Výrazně se změní také doba zpoždění, po které lze o kompenzaci žádat.

Přečtěte si také

Redakční test antiperspirantů: Nejlépe obstály značky z vyšší cenové kategorie

Letecké společnosti jsou přesvědčené, že 21 let staré nařízení (č. 261/2004, o právech cestujících) je pro ně příliš přísné. Toto nařízení je trápí proto, že mají být jejich náklady na odškodnění cestujících ohromně vysoké. Těm musí za lety zpožděné nejméně 3 hodiny platit následující částky:

  • lety kratší než 1 500 km: až do výše 250 eur
  • lety delší než 1 500 km (v rámci EU): až do výše 400 eur
  • lety delší než 3 500 km (mimo EU): až do výše 600 eur

Kompenzace za zpožděný let? Nebude to jednoduché

O velkých změnách v právech cestujících se v Bruselu diskutovalo poprvé už před několika týdny. 5. června pak Evropská komise rozhodovala o nové výši kompenzací. A zatím to pro cestující vypadá špatně.

Pravděpodobně bude zrušeno nejen současné pravidlo 3 hodin, ale i samotná kompenzace až do výše 600 eur. Tím aerolinky ušetří spoustu peněz. Cestovatelům ale zůstanou jen oči pro pláč. Zpožděný let jim přitom může způsobit nepříjemnosti – pravděpodobně s tím ale nic nezmůžou.

PeopleImages.com - Yuri A / Shutterstock.com

Nové nařízení by zavedlo fixní kompenzační platbu ve výši 300 eur za lety do 3 500 km a 500 eur za delší lety.

Výrazně se má posunout i počet hodin, kdy může cestující získat kompenzaci:

  • Místo současných 3 hodin bude možná kompenzace pro lety do 3 500 km po 5 hodinách.
  • V případě letů nad 3 500 km až po 9 hodinách.

V praxi to nejspíš bude znamenat, že většina cestujících na kompenzaci nedosáhne.

Trvalo dlouhých 12 let, než se státy EU dokázaly dohodnout na změnách časového rámce pro odškodnění cestujících, nyní už ale zbývá pouze to, aby nové nařízení schválil Evropský parlament.

Nepříjemné komplikace pro cestující

Snad každý, kdo už někdy čekal na letišti, ví, že je to obvykle zdlouhavý a ne moc zábavný proces. Proto je zpožděný let pro cestující opravdu nepříjemnou komplikací. Větším problémem může být to, že plno lidí přestupuje na další let nebo musí stihnout vlak či autobus – a ten v případě zpoždění letu nemusí stihnout.

Nyní jim to může částečně pokrýt kompenzace od aerolinek, v budoucnu se jich nejspíš tak snadno nedočkají. Očekává se, že by aerolinky tímto způsobem až u 85 % všech zpožděných letů cestujícím nemusely vyplácet odškodnění.

Jaromir Chalabala / Shutterstock.com

Co na to říkají cestující?

Zeptali jsme se cestujících v hlavním městě, abychom zjistili, co si o změně kompenzací aerolinek myslí a jestli na ně bude mít vliv.

  • Adéla (36), Praha: „Cestuji ráda a často a toto omezení práv mi připadá nefér. Aerolinkám se neustále něco děje a lidé musí čekat na letišti několik hodin. Teď za to nejspíš ani nic nedostaneme.“
  • Tomáš (28), Beroun: „Já osobně jsem ještě nikdy nezažil takové zpoždění, abych musel žádat o kompenzaci. Nicméně pokud by se mi to stalo, nelíbilo by se mi, že po 2,5 hodinách zpoždění nedostanu nejspíš ani omluvu.“
  • Kristýna (40), Praha: „Jsem sólo cestovatelka a často se mi stává, že kvůli zpožděnému letu nestihnu následující spoj. A za to mi peníze nikdo nevrátí, proto jsem doposud spoléhala na kompenzace.“
  • Matouš (19), Poděbrady: „Nevadí mi to, zpoždění jsem zažil vždy maximálně půl hodiny. Třeba se zlevní letenky.“

S rozhodnutím EU ale některé organizace nesouhlasí. Zejména spotřebitelské organizace a obhájci práv cestujících, podle nichž plánované změny oslabují práva cestujících, a proto apelují na instituce EU, aby své rozhodnutí přehodnotily.

A co na to říkají aerolinky?

„Podporovali jsme dřívější návrh, který počítal s nároky na kompenzace za zpoždění o délce 5/9/12 hodin (dle trasy). Prozatím dosažený kompromis (4/6 hodin) tedy považujeme za nedostatečný,“ sdělila pro Kupi.cz mluvčí společnosti Smart Wings Vladimíra Dufková.

Jelikož se dopravci často potýkají s nepředvídatelnými situacemi, které nelze vyřešit do tří hodin, jeví se proto aerolinkám jednodušší daný let zcela zrušit. To ale dopadá právě na cestující v EU. „Obecně lze jednoznačně konstatovat, že aktuální nerealistické limity spolu s vágními formulacemi mnoha částí legislativy poškozují jak cestující, tak dopravce. A přijatý kompromis dle našeho názoru oba tyto aspekty napravuje jen velmi málo,“ dodává Vladimíra Dufková.

Zdroje: The Guardian, Bild.de, Kupi.cz