Evropská unie připravuje nová pravidla pro starší řidiče, která by mohla zpřísnit podmínky pro držení řidičského průkazu ve vyšším věku. Diskutuje se o častějších kontrolách i možném věkovém limitu pro řízení. Jaké změny se chystají od roku 2025 a jak si v porovnání s nimi stojí současná česká legislativa?
Je to velmi citlivé téma, ale ve výsledku by omezení, která nyní řeší Evropská unie a její členské státy, měly zlepšit bezpečnost na silnicích. V roce 2025 by měla vstoupit v platnost nadnárodní směrnice, na základě níž budou řidiči vyššího věku podléhat větší kontrole.
Zatím není nic definitivně rozhodnuto, ale zřejmě uspěje návrh na zkrácení platnosti řidičského oprávnění pro osoby nad 70 let. Nově by „dědečkové a babičky za volantem“ museli své řidičské oprávnění obnovovat každých 5 let. Budou k tomu potřebovat potvrzení od lékaře, který prověří jejich kognitivní schopnosti a celkový zdravotní stav. (V ČR už to funguje – viz níže.)
Na evropské půdě se diskutuje také o definitivním zavedení horní věkové hranice pro řízení, což vyvolává rozporuplné reakce. Omezení by způsobilo definitivní odebrání řidičského průkazu po dosažení určitého věku. Nejvíce kritická je Francie, naopak zastánci změn, jako je například Španělsko, poukazují na to, že s přibývajícím věkem skutečně klesají reakční schopnosti řidičů zhoršuje se orientace v novém prostředí nebo za zhoršených podmínek.
Statistiky ukazují, že nehody seniorů nejsou zase tak časté, jak by se mohlo zdát, ale následky bývají vážnější – jednak kvůli kondici samotných řidičů, ale i například směrem ke sraženým chodcům. Řidiči nad 75 let mají podle dat vyšší úmrtnost při dopravních nehodách než průměrná populace.
Pokud neprojde návrh na odebrání řidičských průkazů seniorům po dosažení určitého věku, pak můžou být čeští řidiči a řidičky v klidu. Nic by se pro ně nemělo změnit, v Česku je totiž systém kontrol přísný už teď.
Každý řidič nad 65 let musí absolvovat povinnou lékařskou prohlídku. Pokud projde, tři roky jezdí dál. Na další kontrolní prohlídku musí přijít v 68 letech a pak už se interval návštěv zkracuje na každé dva roky. Jak už jsme popsali výše, kontrola praktickým lékařem spočívá v prověření prakticky všech smyslů a schopností rychle reagovat. Řidič-senior musí mít potvrzení od lékaře o své zdravotní způsobilosti vždy u sebe.
Jestliže lékař vyhodnotí, že by byl senior za volantem nebezpečný sobě i ostatním účastníkům provozu, může navrhnout omezení oprávnění. Dokonce má lékař povinnost tuto skutečnost nahlásit odpovědným orgánům.
Ovšem ani starší lidé z horšími schopnostmi aktuálně v ČR nemusí přijít o řidičák úplně, existuje takzvaný harmonizovaný kód, který jim umožňuje řídit například v konkrétní oblasti, aby se mohli dopravovat autem na nákup, k lékaři apod.
Nejvíce kritických hlasů k zavedení kontrol ve všech státech EU pro řidiče nad 70 let přichází z Francie. V této zemi zatím žádné takové kontroly neprobíhají.
Francouzi se podle europoslanců i médií obávají zbytečné diskriminace „zkušených“ řidičů. Novela by podle nich zasáhla do základních svobod člověka a vedla k mnoha komplikacím pro řidiče, kteří se navzdory svému věku cítí v pořádku. Ještě bouřlivěji se francouzská veřejnost staví k případnému úplnému zákazu řízení po dosažení určitého věku.
Naopak státy jako Španělsko či Itálie návrhy vítají a podporují sjednocení pravidel. Podle nich jde o rozumný kompromis mezi bezpečností a mobilitou starších lidí.
Senioři můžou sami poměrně snadno zhodnotit, zda stále zvládají řízení jako dřív. Existují jednoduché způsoby, jak si udělat malý „sebehodnotící test“ – například si zaplatit kondiční jízdu s instruktorem, požádat o kritické zhodnocení někoho z rodiny nebo si zahrát pár nějakých reakčních her na mobilu, což hodně napoví.
Jasné signály, že by už senior neměl řídit, jsou opakované zmatkování při řízení, problémy s orientací, pomalé nebo neadekvátní reakce, časté „ťukance“ do ostatních aut nebo patníků a stres při každé jízdě. V takovém případě je bezpečnější začít využívat MHD nebo se nechat vozit rodinou – zdraví a bezpečnost přece mají přednost!
Napište nám do diskuze, jestli souhlasíte s chystanými plošnými změnami pro seniorní řidiče v EU. Nebo je to podle vás věková diskriminace?
Zdroje: Kupi.cz, Evropský parlament, Rada EU, Ministerstvo dopravy ČR