Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Zimní nafta jako záchrana v zimě: Proč je pro dieselové motory nepostradatelná?

Marian Weyo / Shutterstock.com

Během zimního období se řidiči na českých čerpacích stanicích setkávají s takzvanou zimní naftou. Ta oproti směsi, jež se prodává v létě, obsahuje speciální aditiva, které mají potlačovat tvorbu velkých krystalů parafinů, jež mohou výrazným způsobem zhoršovat její filtrovatelnost. Do kdy ale čerpací stanice v Česku musí zimní naftu vlastně svým zákazníkům nabízet?

Přečtěte si také

Vůně léta v troubě: Tvarohový koláč s ostružinami a mandlemi, který chutná jako od babičky

Současná tuzemská legislativa hovoří poměrně jasně. Zimní naftu musí provozovatelé čerpacích stanic v Česku nabízet od 1. prosince až do 28. února. Právě v tomto období jsou totiž případné mrazy v rámci roku největší a zimní nafta má vlastníkům dieselových aut pomoci toto období přečkat bez výraznějších komplikací.

Jaká je jedna z největších výhod zimní nafty v praxi?

Řidiči do ní nemusí nutně přidávat další aditiva proti zamrznutí. Mají tedy méně práce, než kdyby do svých aut tankovali takzvanou letní naftu, která by během tuhých zimních měsíců mohla způsobit nemalé komplikace.

Co dělat, když už nafta v autě zamrzla?

Pokud totiž nafta zamrzne, je řešení velmi komplikované. Ideální je dostat vozidlo třeba do garáže a počkat, až venkovní teploty opět stoupnou nad bod mrazu. Dále je samozřejmě možné se obrátit i na servis, který vyčistí zanesený palivový filtr, nádrž vypustí a do auta dodá nové palivo. Nafta je podle odborníků obecně velmi citlivá na chlad. To možná dobře ví i milovníci lyžování, kteří během zimních měsíců se svými dieselovými auty s oblibou cestují do vysoko položených horských středisek, kde teploty během nocí velmi často padají hluboko pod bod mrazu.

I těmto motoristům má zimní nafta pomoci, jinak hrozí, že by vůbec nenastartovali. Je patrné, že kromě již zmíněné zimní nafty je během roku v prodeji i ta letní s filtrovatelností 0 °C. Mimo to je ale na čerpačkách v Česku dostupné také takzvané přechodné palivo (filtrovatelnost -10 °C), a to konkrétně během března, v první půlce dubna, říjnu a v první půlce listopadu. Toto takzvané přechodné palivo má svůj jasně daný význam, neboť v době, kdy jsou již venkovní teploty nižší a blíží se těm zimním, zajišťují plynulý a zdravý chod motoru, což řidiči jasně ocení.

RossHelen / Shutterstock.com

Zavážky zimní nafty už v listopadu

Zavážky zimní nafty (filtrovatelnost -20 °C) na čerpací stanice z petrochemických závodů probíhají většinou již od poloviny listopadu. Obchodníci a prodejci pohonných hmot totiž většinou nechtějí nic podcenit. Zároveň prodejci nechtějí nabízet zimní naftu až na poslední chvíli, jelikož platí, že od 1. prosince již nemůže být nezimní nafta v rámci Česka v prodeji, jinak se prodejce vystavuje riziku pokut i dalších problémů.

Řidiči se kromě toho mohou v praxi setkat ještě s naftou arktickou (filtrovatelnost -32 °C). Tato arktická nafta je v prodeji v horských oblastech, kde teploty mohou v krajním případě klesnout právě i pod hranici 30 stupňů Celsia.

Zdroj: ČAPPO, Orlen, Kupi.cz