Proč si kupovat obyčejný balzám na rty, když může umět i zvětšit rty, obarvit nebo omladit? „Pomády“ se rychle stávají kosmetickým hitem, který reaguje zejména na trendy ze sociálních sítích. A právě v zimě je o ně největší zájem. Poptávce se přizpůsobují jak tradiční značky, které na trh chrlí jednu specialitu za druhou, tak drogerie se svými privátními značkami. Jaké balzámy na rty teď letí?
Nabídka balzámů na rty jasně naznačuje, že tento sortiment prochází velkou proměnou. Je to dáno hlavně všeobecnými kosmetickými trendy, kterým vládnou produkty s omlazujícími antioxidanty, hydratační kyselinou hyaluronovou nebo peptidy, které mají schopnost vázat vodu a tím vypínat a vyplňovat pokožku. A zákazníci tento nový „standard“ již očekávají u všech typů pleťových přípravků, včetně péče o rty.
Velký vliv mají v tomto ohledu i sociální sítě mířící zejména na mladé uživatelky a uživatele. Hitem jsou vizuálně atraktivní produkty, které se snaží zaujmout nevšedními obaly, lákavými vůněmi nebo přidanou hodnotou v podobě barvicích složek a lesku.
„Trh s balzámy na rty se v posledních letech posunul směrem k zážitku a péči. Zákazníci dnes nehledají jen základní hydrataci, ale chtějí produkty, které spojují funkčnost s pocitem radosti, ať už jde o oblíbené příchutě, tónované varianty nebo balzámy obohacené o pečující složky známé ze skincare, jako jsou vitaminy, rostlinné oleje či výtažky,“ uvedl pro časopis Zboží & Prodej Adam Čuřín, jednatel společnosti Amenity AB, výhradního distributora značky Carmex v ČR a SR.
Poptávka se pak posouvá také ohledně forem a jejich používání. Oblíbené jsou různé noční masky na rty, pomády s vysokým SPF kombinující hydrataci a ochranu nebo multifunkční produkty, které lze používat nejen na rty, ale také k líčení tváří (obvykle u tónovacích balzámů) nebo péči o ruce (u vysoce hydratačních a regeneračních výrobků).
Zájmu o funkční balzámy na rty se potom přizpůsobují i samotné řetězce. Kromě rozšiřování nabídky jako takové přichází s novinkami privátních značek, které slibují účinky za dostupné ceny. A to včetně aktuálně žádaných produktů s vyplňujícími peptidy, antioxidanty nebo kyselinou hyaluronovou.
„Hlavní je pro mě složení, aby tam byly přírodní oleje a co nejvíc hydratující složky. Často čtu recenze nebo sleduju doporučení na instagramu, a podle toho vybírám,“ říká nám například zákaznice Martina (33 let), kterou jsme za redakci Kupi oslovili v jedné z drogerií.
„Mám ráda balzámy lehce zabarvené, používám je jako decentní líčení místo rtěnky. A přiznám se, že hodně slyším na voňavou kosmetiku, takže vybírám i podle obalu a příchutí,“ uvádí pro Kupi studentka Ema (24 let).
„Používám jich (balzámů na rty, pozn. autorky) vždycky několik zároveň. Hutné, co dobře promastí na noc, s nějakým leskem nebo zabarvením a SPFkem na den, a zkoušela jsem i ty zvětšující, žádnou extra změnu jsem ale nepozorovala,“ popisuje redakci zase Ilona (30 let).
Jak nicméně loni upozornila spotřebitelská organizace dTest, při výběru balzámů na rty je nutné sledovat nejen trendy, ale především složení a ideálně se vyhýbat výrobkům s rizikovými minerálními oleji. Zvláště, pokud je balzám určený pro děti.
Základ balzámů na rty by měly ideálně tvořit oleje přírodního původu, jako je například bambucké či kakaové máslo, kokosový, mandlový nebo arganový olej, včelí vosk apod.
Zdroje: dm drogerie, Teta drogerie, Rossmann; respondentky pro redakci; Kupi, Zboží&Prodej 11/2025