Kapesné děti potřebují k tomu, aby mohly normálně fungovat mezi svými vrstevníky a aby si mohly čas od času udělat něčím radost. Podle odborníků by měli už předškoláci a prvňáci dostávat drobnou částku, starší děti kolem 500 Kč a středoškoláci klidně okolo 1 000 Kč týdně. Souhlasíte?
Z průzkumů českých bank i vzdělávacích organizací vyplývá, že kapesné v Česku dostává většina dětí. Podle vzdělávací organizace JA Czech ho má přes 80 % teenagerů. Zatímco u menších dětí jde většinou o symbolické částky, u středoškoláků už kapesné přesahuje i 1 000 Kč týdně.
„Dítě, které dostává kapesné, má později větší sklony k odkládání, namísto impulsivního utrácení. Význam má navíc nejenom samotné dávání kapesného, ale i způsob vyplácení. Je totiž velký rozdíl, zda je pravidelné, nebo nárazové a na vyžádání,“ říká Gabriela Káninská Repková z JA Czech.
Podle dat Banky Creditas z roku 2024 dostávaly děti ve věku 6 až 11 let průměrně 342 Kč měsíčně, žáci druhého stupně 516 Kč a středoškoláci okolo 1 050 Kč. Třetina rodičů dávala dětem měsíčně 300 až 600 Kč, ale 11 % se nebálo přispět i víc než 1 000 Kč. Výsledky průzkumu Air Bank jsou podobné.
Kapesné nejsou jenom peníze, které děti mohou „rozfofrovat“. Jak připomíná na svém osvětovém portálu Financnezdravejsi.csas.cz například Česká spořitelna, je to také efektivní způsob, jak děti naučit hospodařit. S vlastními financemi se učí rozpoznávat hodnotu peněz, plánovat výdaje a chápat, že když všechno utratí hned, nic jim nezbude.
„Prvňáčci už by měli znát hodnotu peněz a základy hospodaření s nimi, například díky hře na obchod, která je ideální i u předškolních dětí. Měli by mít možnost vlastních peněz, třeba jen pár mincí, které mohou utratit dle svého uvážení,“ radí Káninská Repková.
Odborníci se shodují, že začít se dá už v předškolním věku. Třeba s desetikorunami na týden. Mladší děti mají rády rychlé a konkrétní výsledky, proto je ideální týdenní kapesné. Měsíční interval bývá pro menší školáky příliš dlouhý. Postupně se dítě učí shromažďovat peníze, šetřit a dělat si základní rozpočet.
Malým dětem odborníci doporučují dávat kapesné v hotovosti, protože mince a bankovky jim pomáhají pochopit, že peníze nejsou jen něco abstraktního. Hmatatelný kontakt s penězi je pro ně důležitou součástí výuky finanční gramotnosti.
„Platební karta je jako hrát si střílečky na počítači. Dítě utrácí virtuálně bez skutečných následků, když platí kartou nebo mobilem, snadno ztrácí přehled o svých útratách,“ vysvětluje Káninská Repková.
Až u starších dětí dává smysl zřídit dětský účet, na který kapesné posíláte. Teenageři tak získají přehled o výdajích, učí se platit kartou, mobilem nebo hodinkami a mají k dispozici statistiky ke svým útratám. Podle průzkumů má dnes vlastní účet téměř 90 % teenagerů.
Kapesné byste měli s věkem dítěte postupně navyšovat. Nejen proto, že rostou jeho potřeby, ale i kvůli inflaci. Rodiče by také měli rozlišovat mezi penězi „na zábavu“ a těmi, které pokrývají základní výdaje. Obědy, doprava nebo školní pomůcky by měly jít z rodinného rozpočtu, ne z kapesného.
Od zhruba 15 let je dobré děti motivovat, aby si samy přivydělaly. Brigáda přes léto, ale i během roku naučí mladého člověka zodpovědnosti, z vydělaných peněz bude mít radost a bude si jich víc vážit. A hlavně si toho bude moct víc koupit.
Na toto zajímavé téma jsme pro vás udělali malou anketu. Souhlasíte s našimi respondenty, nebo na to máte jiný názor?
Napište nám do diskuze pod článkem, jak jste to měli nebo máte s kapesným vy. Souhlasíte s uvedenými částkami?
Zdroje: Kupi.cz, JA Czech, Česká spořitelna, Banka Creditas, Air Bank