Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Špinavé a stojí tisíce: Nike představuje nové Air Force. Čím více je budete nosit, tím čistší budou

Christopher O'Donnell / Shutterstock.com

Je vám vždy líto obout krásně bílé nové tenisky a bojíte se každé první šmouhy, která na nich ulpí? A co takhle boty, které sice z krabice vybalíte v dezolátním stavu, s každým dalším nošením jsou ale čistší a bělejší? Právě takové nyní představila značka Nike a internet z nich šílí. Jak nová technologie funguje? A proč je zašlý vzhled v módním průmyslu čím dál oblíbenějším vzorem?

Přečtěte si také

WC v obchodech: V supermarketech často chybí a je to o nervy. Důvodem jsou peníze

Air Force 1, ale pozpátku

„Když koupíte nové boty již špinavé, nemusíte se bát jejich umazání. S podobnou logikou představila značka Nike v květnu své nejnovější tenisky Air Force 1 Low ‚Dirty Triple White‘. Tentokrát ale zašla ještě dál. Boty, které vypadají, jako by je někdo prodával na bazaru po letech nošení, v sobě ukrývají jedinečnou technologii. S postupným nošením se mají samy čistit.

„Zašlé tenisky AF1s. Jsou k vidění všude, žádná novinka. Tak to pojďme otočit. Air Force 1 ‚Dirty Triple White‘ nejsou tím, čím se zdají být. Pořádně se do nich obujte – pod jejich povrchem se totiž skrývá něco mnohem lepšího,“ představuje značka Nike svou novinku.

Nike

Jak obrácené tenisky fungují?

Během používání se mají z páru bot postupně odlupovat všechny špinavé prvky –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ imitace bláta na podrážce, zažloutlá vrstva na špičce, bocích i patách, dokonce zašedlé vnitřní vložky, které zase simulují opotřebení od ponožek. K botám navíc dostanete náhradní pár UV tkaniček, které po vystavení světlu mění svou barvu a získávají jistý vintage efekt.

Jakmile potom vynosíte své špinavé Air Force 1 do klasické bílé barvy, stanou se podle značky „živoucím čistým uměleckým plátnem pro každého, kdo je bude nosit“. My bychom jednoduše řečeno poznamenali: Můžete si je potom zašpinit vlastním způsobem.

Cena tenisek je 130 dolarů (tedy necelé 3 tisíce korun) a dostupné jsou pouze na oficiálním americkém e-shopu Nike.

Trendy „z popelnice“

Obnošený (tzv. pre-worn) vzhled se v posledních letech stal překvapivě silným módním trendem nejen v ulicích, ale i na přehlídkových molech a v kolekcích luxusních značek. Některé – jako například Gold Goose, Balenciaga nebo MMY – jsou záměrně roztrhanými, zašpiněnými nebo poslepovanými botami a doplňky pověstné a lidé za ně neváhají utrácet desítky tisíc. Jejich nositelé tak mohou světu dávat najevo, že peníze pro ně nejsou problém a klidně je utratí i za něco záměrně ošuntělého. Na obnošený či retro vzhled bot v některých svých kolekcích čas od času vsadí i výrobci Gucci, Adidas nebo již zmíněný Nike.

Kam až může móda zajít? Podívejte se na některé ikonické boty luxusních značek ve fotogalerii níže.

Golden Goose

Koupili byste si schválně obnošené boty?

A co si o takovém módním trendu myslí Češi? Zeptali jsme se několika zákazníků brněnského nákupního centra. Zde jsou nejzajímavější odpovědi:

  • „Mě to nijak nepohoršuje a některé modely se mi docela líbí. Navíc si nemusíte dělat starosti s čištěním bot,“ vysvětluje nám s nadsázkou Marek (25 let) a dodává: „Když člověk ty značky zná, tak na první dobrou pozná, že se jedná o záměr, který stojí dost peněz.“
  • Asi nejsem cílovka, no. Nikdy jsem nepochopila, proč bych si měla kupovat špinavé a obnošené kousky. A ještě za ně dávat mnohem víc než za obyčejné,“ sdělila redakci Kupi.cz zákaznice Irena (45 let).
  • „Viděla jsem to na instagramu. Jako zajímavý styl, ale u mě vítězí čisté a funkční boty. Na druhou stranu chápu, že v dnešní době už není tak snadné se odlišit, takže bizáry táhnou,“ uvedla zase pro Kupi.cz Nikola (37 let).
  • „Co na to říct, když na to někdo má... Já bych si to určitě nekoupil. Když už, tak si rád u bot a oblečení připlatím za funkčnost. Zašpinit si to potom zvládnu sám i zadarmo,“ řekl nám s úsměvem zákazník Jaroslav (56 let).

Zdroje: Nike, Instyle, respondenti redakce