Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Od roku 2027 má být dražší benzín i plyn. EU chystá novou daň, Česko chce její odklad

Poludziber / Shutterstock

V České republice aktuálně stojí litr benzínu průměrně asi 34 Kč a nafta 32,50 Kč. To vnímají motoristé jako luxusní ceny, zvlášť když si vzpomenou na léto 2022, kdy stálo obojí okolo 48 Kč. Éra levného ježdění ale zřejmě brzy skončí, protože Evropská unie se chystá zavést nová opatření.

Přečtěte si také

WC v obchodech: V supermarketech často chybí a je to o nervy. Důvodem jsou peníze

Proč jsou nyní paliva tak levná?

Dlouhodobý pokles cen pohonných hmot v Česku je výsledkem kombinace několika faktorů. Globální ceny ropy zůstávají relativně stabilní, což se promítá do nižších cen benzínu a nafty. Navíc silná koruna vůči dolaru snižuje náklady na dovoz ropy. Vysoké ceny byly v minulých letech způsobeny socioekonomickou situací, například eskalací války na Ukrajině.

Podle údajů z května 2025 se průměrná cena benzínu pohybuje kolem 34 Kč za litr a nafta kolem 32,50 Kč. U nejlevnějších čerpaček se řidiči dostanou ještě o 2 až 3 koruny níže, což je v horizontu posledních 5 let skutečný luxus.

Výrazné zdražení po zavedení ETS 2

Od roku 2027 plánuje Evropská unie zavést nový systém obchodování s tzv. emisními povolenkami, známý jako ETS 2, což ceny paliv zvedne.

Tento systém se zaměří na sektory, které dosud nebyly zahrnuty do stávajícího systému ETS 1, konkrétně na silniční dopravu a vytápění budov. Cílem je snížit emise skleníkových plynů v těchto sektorech do roku 2030 o 43 % ve srovnání s rokem 2005.

Zavedení ETS 2 pravděpodobně povede ke zvýšení cen pohonných hmot, protože náklady na emisní povolenky budou přeneseny na konečné spotřebitele. Odhady naznačují, že cena povolenek by během prvních tří let mohla téměř zdvojnásobit. V případě benzínu by mohlo podle odhadů dojít ke zdražení asi o 5 korun na litr. Při natankování plné nádrže (cca 45 litrů) tak motorista zaplatí asi o 225 Kč více.

Peteri / Shutterstock

Jednoduše: Jak fungují emisní povolenky?

Emisní povolenky jsou nástrojem, který umožňuje regulaci emisí skleníkových plynů prostřednictvím trhu. Každá povolenka představuje právo vytvářet určité množství oxidu uhličitého – CO₂. Firmy, které překročí svůj přidělený limit, musí nakoupit další povolenky, čímž jsou motivovány ke snižování emisí.

V rámci ETS 2 budou povolenky vydávány pro sektory silniční dopravy a vytápění budov, což znamená, že dodavatelé paliv budou muset nakupovat povolenky odpovídající množství emisí vzniklých spalováním jejich produktů.

Vláda ČR se snaží o odklad

Česká vláda vyjádřila už dříve obavy ohledně dopadů zavedení ETS 2 na domácnosti a podniky.

„Je třeba přehodnotit Green Deal a tempo dekarbonizace tak, aby odpovídalo současným výzvám. Dlouhodobě poukazujeme na potřebu odložit a přehodnotit systém emisních povolenek pro dopravu a vytápění ETS 2,“ řekl premiér Petr Fiala v březnu 2025 na jednání Evropské rady.

Fiala několikrát potvrdil, že Česká republika bude v EU usilovat o odklad nového systému emisních povolenek ETS 2 minimálně na rok 2028. Cílem je získat čas na úpravu systému a zajistit silnější ochranu proti prudkému růstu cen energií.

Alexandros Michailidis / Shutterstock

Co dalšího nejspíš zdraží ETS 2?

Systém ETS 2 se kromě silniční dopravy zaměří také na emise z vytápění budov, což může vést ke zdražení zemního plynu, uhlí, topného oleje a dalších fosilních paliv používaných v domácnostech.

Pokud domácnost topí plynem, může se její spotřeba prodražit stejně jako u řidičů náklady na provoz auta. Odborníci odhadují, že ETS 2 může u průměrné domácnosti zvýšit náklady na vytápění a dopravu o několik tisíc korun ročně. Dopady ETS 2 pocítí nejvíce nízkopříjmové domácnosti, které mají často starší auta a méně úsporné domy s plynovým nebo uhelným vytápěním.

Evropská unie ale současně zřídí Sociální klimatický fond, který má pomoci zmírnit sociální dopady této transformace. Z fondu mají být financovány například dotace na zateplení, tepelná čerpadla nebo veřejnou dopravu.

Zdroje: Kupi.cz, Ec.europa.eu, Kurzy.cz