Česká obchodní inspekce v březnu opět kontrolovala, co končí v nádržích českých řidičů. Ze 222 odebraných vzorků pohonných hmot neprošly dva – konkrétně motorové nafty. ČOI kvůli tomu zakázala prodej více než 2 700 litrů paliva. Kde se stala chyba? A jaký je trend oproti předchozím měsícům?
Česká obchodní inspekce (ČOI) odebrala během března 2025 celkem 222 vzorků pohonných hmot, stojí v tiskové zprávě společnosti.
Do laboratorních lahviček se dostalo:
A výsledek? Dva vzorky motorové nafty propadly. Oba kvůli příliš nízkému bodu vzplanutí – v jednom případě šlo o 43,0 °C, v druhém 44,5 °C. Norma přitom stanovuje minimální hodnotu 53,0 °C.
Nižší bod vzplanutí signalizuje, že do nafty se mohl nedopatřením dostat benzin. A to není žádná banalita – může dojít k poškození palivového nebo katalytického systému vozidla. V jednom z případů inspekce zakázala prodej více než 2 770 litrů problematické nafty v hodnotě téměř 93 tisíc korun.
Ve srovnání s únorem si kvalita mírně pohoršila. Tehdy nevyhověl žádný vzorek, nyní to byly dva – tedy 0,9 % z celkového počtu. U motorové nafty to představuje 1,9 % nevyhovujících vzorků. Je to stále poměrně nízké číslo, ale přesto je důležité mít se na pozoru.
Kromě základních parametrů se kontroloval také obsah biosložek. U 105 vzorků motorové nafty byl testován podíl methylesterů mastných kyselin, v 83 vzorcích benzinu pak množství ethanolu. Všechny testy vyšly v pořádku – limity biosložek nebyly překročeny .
Na téma kvality pohonných hmot jsme oslovili několik motoristů:
Přestože drtivá většina vzorků vyhověla, není radno výsledky brát na lehkou váhu. Dva nevyhovující případy představují riziko nejen pro vozidla, ale i pro důvěru spotřebitelů. A to zvlášť v době, kdy ceny paliv zůstávají na vysoké úrovni a řidiči za každý litr očekávají odpovídající kvalitu.
Zdroje: ČOI, Kupi.cz