Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Inspekce prověřila 222 vzorků paliv. Dva vzorky motorové nafty neprošly normami. Hrozilo poškození motorů

Irene Miller / Shutterstock.com

Česká obchodní inspekce v březnu opět kontrolovala, co končí v nádržích českých řidičů. Ze 222 odebraných vzorků pohonných hmot neprošly dva – konkrétně motorové nafty. ČOI kvůli tomu zakázala prodej více než 2 700 litrů paliva. Kde se stala chyba? A jaký je trend oproti předchozím měsícům?

Přečtěte si také

Vídeňský tvarohový koláč se švestkami: Je jednoduchý, rychlý a vždycky se sní do posledního drobku

Dva nevyhovující vzorky, jeden zákaz prodeje

Česká obchodní inspekce (ČOI) odebrala během března 2025 celkem 222 vzorků pohonných hmot, stojí v tiskové zprávě společnosti.

Do laboratorních lahviček se dostalo:

  • 83 vzorků benzinu,
  • 105 vzorků motorové nafty,
  • 30 vzorků LPG,
  • 4 vzorky CNG.

A výsledek? Dva vzorky motorové nafty propadly. Oba kvůli příliš nízkému bodu vzplanutí – v jednom případě šlo o 43,0 °C, v druhém 44,5 °C. Norma přitom stanovuje minimální hodnotu 53,0 °C.

Nižší bod vzplanutí signalizuje, že do nafty se mohl nedopatřením dostat benzin. A to není žádná banalita – může dojít k poškození palivového nebo katalytického systému vozidla. V jednom z případů inspekce zakázala prodej více než 2 770 litrů problematické nafty v hodnotě téměř 93 tisíc korun.

ČOI

Víc kontrol, mírně horší výsledek

Ve srovnání s únorem si kvalita mírně pohoršila. Tehdy nevyhověl žádný vzorek, nyní to byly dva – tedy 0,9 % z celkového počtu. U motorové nafty to představuje 1,9 % nevyhovujících vzorků. Je to stále poměrně nízké číslo, ale přesto je důležité mít se na pozoru.

Biosložky hlídány bez výhrad

Kromě základních parametrů se kontroloval také obsah biosložek. U 105 vzorků motorové nafty byl testován podíl methylesterů mastných kyselin, v 83 vzorcích benzinu pak množství ethanolu. Všechny testy vyšly v pořádku – limity biosložek nebyly překročeny .

Co na to respondenti?

Na téma kvality pohonných hmot jsme oslovili několik motoristů:

  • Petra (42), projektantka, Praha: „Když tankuju, spoléhám na značkové pumpy. Ale upřímně, člověk nikdy neví, co tam teče. Tahle čísla mě v tom jen utvrzují.“
  • Luboš (37), kurýr, Brno: „Jezdím denně a auto je moje obživa. Když mi někdo naleje špatné palivo, mám problém. Dva špatné vzorky zní málo, ale i jeden může znamenat průšvih.“
  • Milan (58), autodopravce, Plzeň: „Naftu bereme ve velkém. Jakmile slyším o nižším bodu vzplanutí, zbystřím. To může zničit vstřikovací systém za desetitisíce.“
  • Adéla (29), studentka, Zlín: „Přiznám se, že jsem to nikdy neřešila. Ale když vidím, že i legální benzin někde může být špatný, asi začnu víc přemýšlet, kde tankuju.“

Situace není alarmující, ale bez rizik není

Přestože drtivá většina vzorků vyhověla, není radno výsledky brát na lehkou váhu. Dva nevyhovující případy představují riziko nejen pro vozidla, ale i pro důvěru spotřebitelů. A to zvlášť v době, kdy ceny paliv zůstávají na vysoké úrovni a řidiči za každý litr očekávají odpovídající kvalitu.

Zdroje: ČOI, Kupi.cz