Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Absolutně nesnáším, když mě bombardují každý den.“ Marketing obchodů je na zákazníky už přespříliš

Krakenimages.com / Shutterstock.com

Marketing byl, je a bude nedílnou součástí nákupů, respektive spíše prodejů. Některé praktiky fungují, jiné, přesto, že dříve fungovaly, mají dnes spíše obtěžující charakter. Zákazníci říkají, že je to odrazuje a ke koupi to neláká.

Přečtěte si také

Čeká nás konec 100 ml lahviček a cestovních balení? Evropská letiště mění pravidla

Marketing je dnes nutný

Obchodníci mají za cíl prodávat a vzhledem k množství konkurence je třeba vyvinout větší úsilí než dříve. K tomu slouží mnohé marketingové nástroje, které ale některé značky či prodejci neumí správně použít. Jak se říká, i zde platí – čeho je moc, toho je příliš. Pak se může stát, že místo přilákání zákazníků, dojde k jejich odrazení.

Marketingové způsoby se mění

Marketing byl dříve jiný, protože se, jako vše, posouvá. „Zatímco dříve byl důraz kladen především na cenu a jednoduché akce, dnes hraje klíčovou roli zákaznický servis a celkový uživatelský zážitek. Lidé už nekupují jen podle ceny – rozhodují se na základě rychlosti doručení, dostupnosti různých způsobů dopravy (Zásilkovna, Alzabox, osobní odběr atd.), možnosti platby nebo například kvality komunikace při reklamaci. Trendem je větší personalizace a efektivní automatizace, která však nesmí ztratit lidský přístup,“ komentuje pro redakci Kupi.cz Lukáš Hromek, specialista na marketing a CEO marketingové agentury Hromek&Partners.

Jak na zákazníky platí dnešní praktiky?

Zajímalo nás, jak se na dnešní způsob marketingu dívají samotní zákazníci, co na ně platí a co je naopak otravuje.

  • „Absolutně nesnáším, když mě e-shopy bombardují. Posílají každý týden newslettery, obden informují o slevách a ještě častěji lákají na dárky k nákupu. Každý má rád akce a výhodné nákupy, ale pokud je to moc často, už to ani nečtu a působí to na mě spíš tak, že mě to obtěžuje.“ – Monika (34)
  • „Pokud mi značka zasílá moc často e-maily, působí to na mě, že neovládají dobře marketing a mají málo zákazníků. Jenže pokud budete neustále na něco lákat, nebude to mít ten účinek, který chcete. Proč bych měla nakoupit dnes, když ještě větší slevu dostanu každý jiný den?“ – Radka (35)
  • „Pokud je to můj lovebrand a nakupuji tam pravidelně, jsem za akce ráda. Pokud je to ale e-shop, kde jsem nakoupila jednou, nestojím o haldu nových akcí a upozornění. Pak ruším odběr.– Pavlína (23)
kenchiro168 / Shutterstock.com

Rádoby obtěžující praktiky fungují, jen se musí umět používat

Lukáš Hromek říká, že tyto formáty stále fungují – ale jen tehdy, když jsou správně zacílené a mají přidanou hodnotu. Nejde o to nabídnout ‚něco navíc‘, ale nabídnout to správnému člověku ve správný čas. Akce typu 2+1 zdarma u kosmetiky nebo doplňků výživy dává smysl – pokud je dobře komunikovaná, ideálně jako benefit pro loajální zákazníky nebo jako exkluzivní nabídka skrze newsletter“.

Potvrzuje, že pokud e-shop posílá obecné newslettery bez relevance, zákazníky to obtěžuje a může to vést k odhlášení nebo negativnímu vnímání značky. Naopak personalizované newslettery, které přinášejí konkrétní hodnotu (slevu na zboží, které zákazník pravidelně kupuje, nebo novinku v jeho oblíbené kategorii), mají smysl a fungují.

Marketing je potřeba víc než kdy jindy

Propagace je dnes doopravdy velmi důležitá, a to zejména kvůli vysoké přítomnosti konkurence. „V Česku máme jeden z nejvyšších počtů e-shopů na obyvatele v Evropě, což znamená obrovskou konkurenci. Kdo nemá marketingovou strategii, ztrácí viditelnost. Menší hráči se musí soustředit na chytrou segmentaci, budování značky a vztahu se zákazníky, jinak je velcí prodejci s velkými rozpočty převálcují,“ doplňuje Hromek.

Co na zákazníky spolehlivě funguje?

Není v tom žádná záludnost a v podstatě jde o návrat k základnímu. Lidskost a péče. Zákazníci ocení, když se dovolají živému člověku, který je ochotný pomoct. Funguje jednoduchost, srozumitelnost, rychlá reakce a férové jednání. Dále také dobře zacílený obsah – personalizované newslettery, nabídky na míru, zákaznický servis s přidanou hodnotou,“ zakončuje Lukáš Hromek.

Zdroj: Kupi.cz, respondenti, Lukáš Hromek