Kdo by neznal Kofolu a její ikonické reklamy nejen na limitované edice, které mají diváci spojeny zejména s vánočním obdobím? Říká se, že ji budete buď milovat, nebo nesnášet, ale zájem o ni vypovídá spíše o oblíbenosti. Kofola se drží tradic, ale nebrání se ani trendům.
Pokud se zeptáte Čechů, na co se nejvíc těší po práci nebo náročném dni na kole, odpovídá vám buď na pivo, nebo vychlazenou Kofolu. A Kofola je tu s námi už 65 let, to jsou půlkulatiny, které letos slaví. Za tu dobu zásadně nezměnila recepturu a expandovala i za hranice.
Kofola je směsí 14 přírodních látek (ovoce, bylinky i kofein), která podléhala testování pod taktovkou Zdeňka Blažka až dva roky! Vznikla v roce 1958 v době, kdy již existovaly konkurenční nápoje, jako je například Coca-Cola (vznikla 1892). První lahve se začaly plnit v roce 1960 v Praze a výroba ve velkém následně započala v Opavě. Kofola téměř okamžitě vzrostla na popularitě navzdory vysoké konkurenci a chytla za srdce velké množství konzumentů. Oblibu si drží dodnes.
Kofolu milují lidé všech věkových kategorií a dopřávají si ji jako osvěžující nápoj originální chuti. „Od svého vzniku v roce 1960 se Kofola těší oblibě Čechů a Slováků a je neodmyslitelnou součástí jejich života. Díky své originální chuti patří čepovaná Kofola neodmyslitelně k letním zážitkům – ať už na horských chatách, na koupališti nebo na letní zahrádce. Protože ‚Když ji miluješ, není co řešit‘ je v DNA všeho, co značka tvoří a komunikuje směrem ke spotřebiteli, pro kterého začínají ty pravé české Vánoce až tehdy, kdy spatří ‚zuby zahnutý nahóru‘,“ komentuje pro redakci Kupi.cz senior brand manažer Jozef Tomečko.
Jak tomu tak bývá, žádné značce, společnosti či produktu se nepovede, aby byla na výsluní po celou dobu své existence a nezažila žádný obrat ve vývoji. I Kofola má tuto zkušenost, jak potvrzuje Jozef Tomečko: „Neexistuje značka, která by se během své existence vyhnula náročnějším rokům. Rok 1989 byl pro Kofolu přelomový, když se domácí trh otevřel západním značkám. V té době Kofola prošla ‚krizí identity‘, kdy rychle – ze zřejmých důvodů – ztratila u spotřebitelů na významu. Díky důsledné a dlouhodobé marketingové podpoře a ikonickým kampaním, jako jsou třeba právě ‚zuby zahnutá nahoru‘ nebo ‘Nudapláž’, se Kofole podařilo vrátit do srdcí spotřebitelů a nastartovat nový růst značky v novém tisíciletí.“
Po sametové revoluci začaly masivně do republiky přicházet konkurenční produkty, a navíc Kofola měnila vlastníky. Nejprve to vypadalo, že zcela zmizí z trhu, ale nakonec se znovu nadechla a dostala šanci.
Na čem se nepracuje a co se neposouvá, to zapadá a zaniká, to je úzus, který platí všude. Proto i Kofola nesmí zahálet a přizpůsobovat se době. „Kofola Original má kořeny v historii, ale to neznamená, že nejde s dobou. Naopak. Respektujeme a vnímáme měnící se chutě spotřebitelů, hledáme nové cesty s vlastním originálním přístupem a k největším spotřebitelským trendům přistupujeme s jistou dávkou zdravého rozumu. I letos se spotřebitelé mohou těšit na limitované vánoční edice, které mají každoročně velký úspěch,“ komentuje pro Kupi.cz Jozef Tomečko.
Aby si chuť Kofoly užili i naši sousedé, značka začala expandovat i za hranice: „Kofola jako společnost působí na několika trzích mimo Českou republiku a Slovensko, které mají potenciál pro další expanzi značky Kofola Original. Pozorný spotřebitel si již naše výrobky jistě našel na polském trhu, kam každoročně míří stále více Čechů a Slováků. Zároveň bychom rádi představili jedinečnou chuť Kofoly Original novým spotřebitelům na trzích mimo naše rodné ‚Československo‘,“ dodává Tomečko.
Rok 2025 je významný i pro další značky. Oblíbené Kinder vajíčko, které mají rády nejen děti, oslavilo letos 50 let na trhu a z původně velikonoční pochoutky se stala celoroční ikonická dobrota.
50 let slaví i lahodná Studentská pečeť plná oříšků, želé a ovoce. Zajímavostí je, že jedna tabulka této čokolády trvá vyrobit pouhých 70 minut! Údajně se prý každých 1,5 vteřiny prodá jeden kus.
Úctyhodných 200 let své existence letos slaví také Česká spořitelna, přičemž se za tu dobu stala leaderem v oboru bankovnictví. A když už jsme u negastronomických značek, za zmínku stojí také poskytovatel digitální reklamy a vzdělávacích technologií Aleph Group, která tento rok sfoukává 20 svíček na dortu.
Zdroj: Kofola pro Kupi.cz