Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Neprodané potraviny dostane ještě více lidí v nouzi i zvířat: Kaufland vyráží do boje proti plýtvání

PattPaulStudio / Shutterstock.com

Společnost Kaufland zavádí nová důležitá opatření, která mají přispět ke snížení plýtvání jídlem. Neprodané zboží ještě poslouží lidem v nouzi i zvířátkům na farmách nebo v zoologických zahradách. Podobně jako jiné velké řetězce u nás chce tímto krokem nejen dosáhnout udržitelnějšího a uvědomělejšího nakládání s potravinami, ale také k podobné zodpovědnosti motivovat své zákazníky.

Přečtěte si také

Za 20 minut máte hotovo: Kuřecí prsa v krémové estragonové omáčce, která chutnají jako z luxusní restaurace

Do roku 2030 až o polovinu méně odpadu

Plánování zboží podle predikce poptávky i chytré objednávání s využitím moderních IT systémů, které zajistí plynulou dodávku čerstvých potravin bez nutnosti dlouhého skladování. To jsou některá z opatření, jež společnost Kaufland v poslední době přijala, aby dosáhla svého dlouhodobého cíle: Do roku 2030 snížit množství svého potravinového odpadu až o 50 %.

Tím hlavním ale zůstává spolupráce s Českou federací potravinových bank, kterou řetězec v nedávné době ještě prohloubil. Jak poté uvedl v tiskovém prohlášení, touto iniciativou mimo jiné dokazuje, že otázka neplýtvání je jednou z hlavních priorit jeho podnikání.

„V loňském roce vedoucí našich prodejen osobně navštívili jednotlivé potravinové banky a s jejich zástupci optimalizovali společně procesy darování. Díky tomu během loňského roku postupně narůstalo množství potravin, které jsme mohli předat potravinovým bankám. Celkově se jednalo o 451 tun,“ popsala Renata Maierl, tisková mluvčí obchodního řetězce Kaufland.

Kaufland

Spolupráce s potravinovou bankou je nezbytná

Velké supermarkety a hypermarkety byly v minulosti za své nezodpovědné nakládání s neprodaným jídlem kritizovány. V roce 2018 byla proto v České republice přijata novela zákona, která řetězcům ukládá povinnost darovat neupotřebitelné jídlo potravinovým bankám. Většina společností, jako je například i Kaufland, dnes tuto povinnost nad rámec překračuje a potraviny na pravidelné bázi daruje i v rámci různých dobročinných projektů nebo sbírek.

  • Kromě toho se u nás každý rok konají dvě kola národní sbírky potravin, do které se pravidelně zapojuje většina velkých supermarketů (včetně těch online) i řetězců drogerií.

Tuny darovaných potravin, ve dne i večer

K dalším společnostem, které se namísto vyhazování zboží snaží různými cestami podpořit osoby v nouzi, patří například Albert. Loni si opět připsal prvenství jako největší dárce potravin. Zásluhu na tom mimo jiné má poměrně nový projekt večerního darování jídla.

„Navyšovat dary se nám daří díky dlouhodobé spolupráci s potravinovými bankami, novým projektům, zefektivňování i intenzivní práci našich kolegů. Loni výrazně přispěl i projekt večerního darování, který jsme spustili s potravinovými bankami. Do desítek minut se tak z celkem 92 obchodů dostalo na talíře potřebných v součtu 350 tun čerstvých potravin jako ovoce, zelenina, mléčné výrobky či maso,“ vysvětlil Jiří Mareček, ředitel pro udržitelnost obchodů Albert.

„Více čerstvých potravin se dostává k lidem v nouzi i díky dalším dvěma chladicím dodávkám, které jsme darovali potravinovým bankám loni v prosinci,“ doplňuje Jiří Mareček. Právě obchodnímu řetězci Albert se s pomocí mnoha dobročinných aktivit daří držet množství neprodaných potravin na pouhém jednom procentu z celkového objemu.

ArieStudio / Shutterstock.com

Více krmení pro zvířátka

Kromě pomoci lidem v nouzi nabízí Kaufland zeleninu, ovoce nebo pečivo nevhodné k dalšímu prodeji také lokálním zemědělcům, mysliveckým sdružením či zoologickým zahradám, kde poslouží jako krmivo pro zvířata.

Se stejným záměrem se spustil již před lety také například projekt Penny pro zoo. Jídlo, které již neobstojí u zákazníků, ale zvířátka jím nepohrdnou, daruje řetězec do mnoha zoologických zahrad po celé republice. Zamezí se tak jeho vyhození a zvířata si pochutnají na pestré a vyvážené stravě.

Snažit se musí i koncoví spotřebitelé

V neposlední řadě vyzývá Kaufland ke snaze o snížení plýtvání potravinami samotné spotřebitele. Jak například podle řetězce vyplývá z dat neziskové organizace Zachraň jídlo, jsou to právě domácnosti, které generují až 53 % potravinového odpadu. Spoustu užitečných informací a tipů, jak omezit plýtvání jídlem, najdou zákazníci a široká veřejnost v rámci edukačních materiálů, receptů a příspěvků kampaně Nekrm koš.

Zdroje: Kaufland, Albert, Penny, Ministerstvo zemědělství