Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Řetězec H&M chce letos uzavřít 160 obchodů, důvodem jsou nízké tržby

Takashi Images / Shutterstock.com

V prvním čtvrtletí roku 2024 švédský oděvní řetězec H&M Group zaznamenal 2% pokles tržeb, přesto dosáhl téměř trojnásobného nárůstu provozního zisku na 2,08 miliardy švédských korun (v přepočtu zhruba 4,6 miliardy korun). H&M letos sníží počet svých obchodů. V porovnání se svým největším konkurentem Inditexem (stojící například za obchody Zara) nezažívá tak úspěšné období.

Přečtěte si také

Když můj partner chodil nakupovat hladový, naše účtenky rostly. Musela jsem najít způsob, jak to změnit

H&M šetří

Provozní zisk skupiny H&M za první čtvrtletí (konec čtvrtletí podle výsledků H&M – 29. února, pozn. red.) překonal očekávání analytiků, kteří podle společnosti LSEG průměrně odhadovali 1,43 miliardy švédských korun.

Čisté tržby klesly meziročně asi o 2 % na 53,7 miliardy švédských korun, trh čekal ovšem výraznější pokles. I přesto se společnost rozhodla šetřit a přistoupit k několika krokům.

Generální ředitel skupiny H&M Daniel Ervér uvedl, že se jim podařilo snížit náklady, především díky efektivitě v dodavatelském řetězci. H&M zároveň připustilo, že k určitému snížení nákladů došlo přirozeně díky nižším nákladům na suroviny a dopravu než v loňském roce. Aktuálně má řetězec své dodavatele hlavně na Dálném východě, v budoucnu chce ale vyrábět oděv blíže k domovu. Investuje tak do takzvaného nearshoringu, tedy přesouvání dodavatelských řetězců do blízkých zemí.

vfhnb12 / Shutterstock.com

Co chce H&M do budoucna zlepšit?

Mezi hlavní priority švédské značky se řadí zlepšení zákaznické nabídky, nákupní zkušenosti a již zmiňovaného dodavatelského řetězce. Módní gigant chce také investovat do svých kamenných obchodů, letos zrenovuje celkem 250 obchodů. Zvláštní pozornost bude věnována velkým městům, jako je Londýn a New York. Celkem H&M plánuje otevřít asi 100 nových obchodů, zároveň jich letos 160 zavře, ve výsledku se tak celkový počet obchodů sníží o 60.

Management společnosti H&M Group upozornil, že nadále sleduje situaci v Rudém moři, kde již od loňska jemenští povstalci útočí na obchodní lodě. Některá plavidla se této oblasti vyhýbají a místo toho volí delší a dražší trasu kolem jižního cípu Afriky při plavbě mezi Asií a Evropou. Švédská firma se snaží minimalizovat dopady na dostupnost svých produktů a náklady. Nový generální ředitel Daniel Ervér zároveň sdělil, že zákazníci jarní kolekci přijali pozitivně, což se projevilo zhruba 2% nárůstem tržeb v březnovém měsíci.

Zara a Shein si vedou lépe

Přímým konkurentem je španělská společnost Inditex, která vlastní Zaru a další značky oděvů. Tato společnost loni zaznamenala rekordní čistý zisk v hodnotě 5,4 miliardy eur (v přepočtu více než 130 miliard korun) a dosáhla tak meziročního nárůstu o 30,3 %. Inditexu vyšla sázka na zákazníky, kteří jsou ochotnější utrácet více a nabídli jim výhodnější ceny než konkurence.

Inditex zároveň během loňského roku zvýšil náskok před H&M, a to díky schopnosti rychleji přinášet módní trendy od blízkých dodavatelů a prodávat více oblečení za vyšší ceny náročnějším zákazníkům. To firmě pomohlo odvrátit rychlý nárůst čínské konkurence v podobě Shein.

Zdroje: H&M, Seznam Zprávy, Reuters