Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Levné nákupy ze zahraničí: Opravdu se tak vyplatí?

Rawpixel.com / Shutterstock.com

Už naše babičky říkávaly, že levná věc je drahá, a něco na tom je. Spoustu produktů můžete na zahraničních e-shopech najít za nižší ceny než u nás. Vždy je ale potřeba si uvědomit, že konečná částka se odvíjí i od ceny dopravy, a pokud jde o prodejce mimo Evropskou unii, připravte se i na platbu DPH a případně také cla. Záleží především na hodnotě zboží. Dále pak počítejte se složitější reklamací.

Přečtěte si také

Parlament EU hlasoval pro přísnější pravidla proti obalovému odpadu. Změny se dotknou okurek i ledového salátu

Pozor na dobu doručení a cenu dopravy

Dodací lhůty se neustále zkracují, přesto není dobré se na uvedenou dobu doručení spoléhat. A to zejména v období před Vánoci, kdy objem zásilek výrazně narůstá a logistické společnosti nestíhají. Ve výjimečných případech totiž můžete čekat až 30 dní.

Dále věnujte pozornost i ceně dopravy, která se liší podle prodejce, země odeslání i vybrané doručovací služby. Pokud jste navíc nakoupili u obchodníka se sídlem mimo Evropskou unii, možná zaplatíte také za proclení. Je ale pravda, že stále přibývá e-shopů, které zřizují svoje sklady na území Evropské unie, aby jejich zákazníci clo řešit nemuseli.

Gorodenkoff / Shutterstock.com

Sazba DPH

Až do 1. října 2021 jste vůbec nemuseli daně řešit. Tímto dnem ale vstoupila v platnost novela zákona, která vám ukládá povinnost zaplatit 21procentní DPH u každého produktu v hodnotě nad 22 eur.

Jak ale upozorňují odborníci z dTestu, velká část e-shopů je registrována v systému IOSS ( Import One Stop Shop) – to pak zákazník DPH neplatí. A pokud nakupujete zboží v hodnotě do 150 eur, vyhnete se i poplatkům spojeným s celním řízením. V opačném případě se vás clo týká.

Jak probíhá celní řízení?

Proclení za vás může vyřídit Česká pošta. Stačí jí po výzvě zaslat potřebné údaje a zaplatit poplatek podle aktuálního ceníku. Nyní se pohybuje okolo 100 korun. V případě, že České poště udělíte plnou moc, zaplatíte zhruba 100 korun. A pokud ne, bude poplatek přibližně o 50 korun vyšší.

U zásilek do 150 eur ale můžete nově využít i aplikaci Celní správy eCeP, do které se snadno přihlásíte pomocí elektronické identity (například té bankovní), a poplatkům České pošty se tak vyhnete. A co se stane, když si zásilku nevyzvednete? Bude poslána zpět odesílali na jeho náklady.

„Zákazníci se občas rozhodnou nespolupracovat a zásilku s povinnými doplatky si nepřevezmou. V takovém případě Česká pošta odešle zásilku zhruba po dvaceti dnech zpět na náklady odesílatele,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka společnosti dTest.

fizkes / Shutterstock.com

Jak na reklamaci na zahraničním e-shopu?

Nikdo z nás určitě nechce při nákupu myslet na reklamaci, ale opatrnost je namístě. Každý zahraniční e-shop tedy doporučujeme si prověřit, a to včetně podmínek reklamace, které by měly být vždy uvedené přímo na webu. Ideální je předpřipravený formulář, nebo alespoň popis postupu vrácení zboží. V případě, že tyto informace chybí, raději si nákup ještě rozmyslete. Zároveň mějte na paměti, že se obchodník nemusí řídit českým právem.

Jestliže k reklamaci skutečně dojde, obrňte se trpělivostí a postupujte podle obchodních podmínek uvedených na e-shopu nebo všeobecně platných pravidel. Kompletní návod najdete na mnoha českých webech. Základem je ale popis problému, ideálně i s fotografiemi, a odeslání produktu zpět na uvedenou adresu, které pravděpodobně zaplatíte na vlastní náklady, ale to je běžná praxe i u českých prodejců. Pro vrácení peněz pak bude zřejmě nutné zadat i mezinárodní označení IBAN.

Zdroj: dTest.cz, iRozhlas.cz, SeznamZpravy.cz, Novinky.cz, Podnikatel.cz