Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

V Česku je oproti okolním zemím stále draho. Jsme malý trh a necháváme si to líbit

fizkes / Shutterstock.com

O české drahotě se mluví i na a sociální síti X (dříve Twitter). Bouřlivé diskuze vyvolal třeba příspěvek o rozdílných cenách nábytku v Česku a u sousedů, který uvedl příklad sedačky a záchodového prkénka. Podobný trend ale můžeme pozorovat i v dalších oblastech, od potravin přes módu a doplňky až po elektroniku. V čem je problém a jak ho řešit?

Přečtěte si také

Česká pošta vydala nové známky se smajlíky. Jak vypadají a proč budí kontroverze?

V Česku je draho

Rozdíly v cenách rozhodně nejsou zanedbatelné, naopak činí až desítky procent. Například zmiňovaná dvoumístná pohovka u nás stojí přes 25 000 Kč, zatímco v Polsku se dá v přepočtu koupit jen za 20 000 Kč. A tak bychom mohli pokračovat i u dalších produktů.

Dražší u nás není jen IKEA, ale i spousta dalších nadnárodních řetězců v různých segmentech. Důvodem je podle odborníků malá velikost trhu, který nevytváří tak konkurenční prostředí jako v Polsku nebo Německu. Nové značky na něj nevstupují příliš snadno a ty stávající mají často složité distribuční kanály.

Žádná ucelená studie na toto téma vydána nebyla, ověřená data máme spíše u jednotlivých problémů, jako je například inflace nebo měnový kurz. „Existuje status quo, ať už jde o potraviny, drogerii, textil, či luxusní zboží, v Česku jsme ve srovnání s okolními zeměmi téměř vždy dražší,“ přiblížil pro Forbes Michal Černý, ředitel sekce auditu zaměřené na retail v Deloitte.

Stokkete / Shutterstock.com

Co stojí za vysokými cenami?

Laikovi by se mohlo zdát, že evropský trh je díky společné politice jednotný a hranice mezi jednotlivými státy ho nebrzdí. Samozřejmě jsme na tom lépe než před 20 lety, ale bariéra zcela nezmizela a velké firmy často trvají na prodeji přes místní distributory, což produkty zase jen zdražuje. Dalším problémem je to, že Češi vysoké ceny akceptují a zboží i po vysokém zdražení nakupují. Řešením by mohlo být zvýšení mezd, které se ale nekoná.

České reálné mzdy v roce 2022 propadly nejvíce ze všech zemí OECD, takže lze říci, že Češi byli ochotni tolerovat nejdramatičtější zchudnutí. Jedná se o kombinaci jejich ochoty připlácet a zároveň neochoty žádat vyšší mzdy,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Eurostat

Levněji je i na Slovensku

Teorii o velikosti trhu nepotvrzují ceny telekomunikačních služeb, oblečení a doplňků, které jsou u nás dlouhodobě nejvyšší. Z dat společnosti Eurostat vyplývá, že v paritě kupní síly překonaly v minulém roce i menší Rakousko a Slovensko. Jediným segmentem s nejnižšími cenami v Česku jsou restaurace a hotely.

Ze srovnání cenových hladin v Česku a okolních zemích vychází, že si Češi nejvíce „připlácejí“ za oblečení, obuv a telekomunikační služby. Z dat Eurostatu, které vypracoval v loňském roce, vyplývá, že v těchto segmentech české ceny v průměru překonávají polské, slovenské, rakouské i německé. Přičemž Polsko vychází levněji než Česko ve všech zkoumaných kategoriích kromě restaurací a hotelů. Ty jsou v Česku naopak za loňský rok v průměru levnější než ve všech sousedních zemích.

Srovnání cen vybraného nábytku a drogerie

  • Například kapsle na praní Ariel All-in-1 vyjdou na Slovensku až o 40 % levněji než u nás.
  • Stovky korun na Slovensku ušetříte i na oblíbené rozkládací pohovce IKEA Hemmes se dvěma zásuvkami. Oproti Polsku jsou pak rozdíly ještě vyšší, stejná pohovka se tam dá sehnat v přepočtu za 7 500 Kč.
  • Zajímavé je i porovnání dalšího výrobku z drogerie – ústní vody Listerine Cool Minut, která má v Česku cenu stanovenou na 129 Kč, zatímco na Slovensku je to 80 Kč a v Polsku jen 71 Kč.

Argumenty, že je možné produkt nakoupit ve slevě, nejsou relevantní, protože jde o běžnou neakční cenu.

Zdroje: EC.europa.eu, Forbes.cz, Novinky.cz