Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Ministr zemědělství vyzval řetězce k podpoře českých výrobců. Ty se už nyní na českou produkci zaměřují

Ground Picture / Shutterstock.com

Ačkoli většina obchodních řetězců dlouhodobě podporuje českou produkci a dává přednost místním dodavatelům, ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) se i tak rozhodl podpořit domácí produkci. Generálním ředitelům obchodních řetězců zaslal dopis s výzvou k zařazení většího množství českých potravin. Reakce řetězců byla veskrze pozitivní, většina z nich se totiž na lokálnost a udržitelnost zaměřuje dlouhodobě.

Přečtěte si také

Pečené švestky ve slanině s whisky: Návyková chuťovka, která na večírku zaručeně zmizí ze stolu jako první

Ministr Nekula poslal dopis obchodníkům

Přestože obchodní řetězce jsou si zjevně nutnosti podpory domácí produkce potravin dostatečně vědomé, dopis, v němž ministr zemědělství Zdeněk Nekula vyzýval jejich ředitele o zařazení většího množství českých produktů do sortimentu, vyvolal mezi spotřebiteli přinejmenším zvýšený zájem o tyto potraviny.

„Je potřeba i v zákazníkovi vyvolat potřebu nakupovat české potraviny. Pak totiž budou obchodní řetězce nuceny takové zboží poptávat u svých dodavatelů,“ řekl ministrův mluvčí Vojtěch Bílý.

Albert

Přes 90 % českých výrobků nabízí Albert

Podle Bílého reagovali zástupci řetězců na dopis kladně, protože už nyní má většina z nich lokálnost a udržitelnost v dlouhodobém plánu. Ve většině českých obchodních řetězců tvoří ryze české výrobky většinu celého sortimentu.

U společnosti Albert tvoří tuzemské výrobky dokonce více než 90 % celkového obratu. „V rámci našich privátních značek máme české výrobky od českých dodavatelů vyrobené z českých surovin pod značkou Česká chuť. Přináší celou řadu produktů, jako jsou máslo, sýry, bio mléko z českých pastvin či kvalitní uzeniny z přeštického vepřového masa,“ řekl Deníku ředitel externí komunikace a Public Affairs v Albertu Jiří Mareček.

Podpořte lokální výrobce

Nakupování hezky česky v Penny

Nejvíce českého zboží nabízí na tuzemském trhu společnost Penny Market. „Maso, které si u nás zakoupíte pod privátní značkou Dobré maso, pochází výhradně od českých chovatelů, také pečivo je u nás prakticky výhradně od domácích dodavatelů. Spolupracujeme s více než 50 lokálními pekaři, ovoce a zelenina je v sezoně od místních farmářů,“ pochlubil se bohatým sortimentem od českých dodavatelů mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Firma Penny Market navíc dává šanci i menším firmám v regionech, které by svou produkcí nebyly schopny pokrýt celou síť řetězců. „Nabídneme je tak pouze v určitém regionu, kde je navíc zákazníci znají a mají jejich produkty rádi. Dlouhodobě podporujeme například označení Vyrobeno podle České cechovní normy,“ dodal Kubík.

Kaufland

Regionální výrobky pod hlavičkou K-Jarmark

Společnost Kaufland nabízí na svých prodejnách přes 72 % českých značek, množství z nich od regionálních dodavatelů pod značkou K-Jarmark. „Portfolio K-Jarmark produktů od českých uzenářů, pekařů, výrobců mléčných produktů a sýrů a lahůdkářů jsme v loňském roce rozšířili i o potraviny od českých farmářů a zemědělců,“ uvedla mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Značka K-Jarmark získala také řadu ocenění, jako například Volba spotřebitelů, Česká chuťovka či Dětská chuťovka. Společnost Kaufland si zakládá na spolupráci s českými ovocnáři a zelináři, lokálními pivovary a řezníky.

Dejte přednost českým potravinám

Podpora českých výrobků v cizině

Narůstající zájem o české výrobky v cizině zaznamenal řetězec Lidl. „Svědčí o tom výsledky vývozu prostřednictvím naší společnosti v roce 2021. Loňský rok se stal z hlediska finančního objemu rekordním a celková částka přesáhla hodnotu 11,2 miliardy korun. Společně s Lidlem své výrobky vyvezlo 190 tuzemských dodavatelů celkem do 29 zemí Evropy a USA,“ uvedl jeho mluvčí Tomáš Myler.

Českým dodavatelům je snazší vstup na zahraniční trh vhod. Odpadají jim tak starosti s logistikou, stejně jako investice do reklamy. Stačí zboží pouze dodat do centrálního skladu Lidlu, který se postará o distribuci. České produkty jsou oblíbené na Slovensku, v Rumunsku, Polsku, Británii nebo Maďarsku. Největší zájem je o značky Drylock Technologies, Delimax, MOWI Czechia, Mlékárna Pragolaktos či Bonavita.

Globus

Globus je prodejcem i výrobcem

České výrobce podporuje i hypermarket Globus. „Je dobré poznamenat i to, že Globus je sám výrobcem potravin. Například v masné a uzenářské výrobě patnácti řeznictví Globus nabízíme a zpracováváme hovězí a vepřové maso od českých chovatelů a zpracovatelů, které nese známku Česká potravina. Nabízíme též české králičí a kuřecí maso,“ uvedla k tématu Martina Vladyková ze společnosti Globus.