Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

E-shopy u nás loni poprvé prolomily magickou hranici: Prodaly zboží za více než dvě stě miliard

Canva

A pak, že Češi bojují s nedostatkem peněz. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) za loňský rok utratili lidé při online nákupech přes 223 miliard korun, což je v meziročním srovnání o 14 % více než v roce 2020. Vlivem zavřených obchodů vzrostl počet nových e-shopů v Česku o 3 procenta na bezmála šedesát tisíc a lidé v nich nakupovali zboží, které dříve patřilo do kamenných provozoven.

Přečtěte si také

Není buřt jako špekáček. Zákon určuje, co musí špekáček obsahovat, kvalitu ale neohlídá

Češi si online nákupy během pandemie oblíbili

„Od začátku roku 2021 jsme věděli, že odhadovat výsledky, kterých česká e-commerce dosáhne, bude tentokrát o poznání složitější než v minulosti. Bylo zřejmé, že si Češi on-line nakupování během prvního roku pandemie koronaviru ještě více oblíbili,“ komentuje situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška

V roce 2021 se online prodejcům v meziročním srovnání nejlépe dařilo hned v prvním kvartálu. „V roce 2020 zasáhl první lockdown především druhý kvartál. Proto byl úvod loňského roku z pohledu on-line prodejů pokračováním skokového navýšení o desítky až stovky procent. Na druhou stranu prodeje významně ovlivňovaly uzávěry obchodů a další vládní opatření,“ vysvětluje Vetyška. V druhé polovině roku 2021 prodeje podle dat spíše stagnovaly.

Zajímavostí je, že pandemie naučila zákazníky nakupovat online i zboží, které dříve vybírali pouze v kamenných prodejnách. Analytici hodnotí loňský rok v e-commerce jako úspěšný, jelikož se poprvé podařilo překročit magickou hranici 200 miliard korun obratů za prodané zboží.

Podle specialistů obliba e-shopů i letos poroste. Z analýzy vyplývá, že by se objem prodejů měl zvýšit meziročně o více než 10 %.

Canva

Co se loni prodávalo nejvíce?

  • meziročně klesl zájem o 3 % v kategorii bílé elektroniky
  • naopak o 28 % si polepšili prodejci jídla a nápojů
  • o celých 20 % se zvedl prodej v segmentu dům a zahrada

Zajímavostí je, že o 75 % stoupl prodej skleníků a u kotlů to bylo až o 90 %. Češi podle portálu Heureka.cz měli v roce 2021 také velký zájem o sportovní potřeby a elektrokola.

Jaké výrobky se nejčastěji objevovaly v letácích v roce 2021?

  1. Podle dat největšího nákupního rádce Kupi.cz byla nejvíce promovaným produktem za rok 2021 limonáda Pepsi s počtem slev 495.
  2. Na druhé pozici se pak umístila Coca Cola (448 slev).
  3. Třetí místo obsadily prací kapsle Ariel s 406 slevami.