Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

První vlna koronaviru výrazně omezila výrobu oblečení, v obchodech chybí podzimní a zimní kolekce

Canva

Koronavirová krize silně zasáhla mnoho odvětví. Mezi nejpostiženější patří textilní a oděvní průmysl, který se nyní podle mnohých doslova otřásá v základech. Protože se během první vlny koronaviru pozastavila v mnohých továrnách výroba oblečení, v obchodech nyní chybí podzimní a zimní kolekce. Přesto se však najde řada značek, které dokázaly situace využít.

Přečtěte si také

Vychutnejte si Řecko! Připravte si výborné jídlo z lilku, brambor a masové směsi

Klíčem k úspěchu se pro mnohé firmy stal přesun k online prodeji. Lidé během karantény trávili na internetu více času a na nakupování měli větší klid – mnozí navíc u tohoto způsobu zůstali i po znovuotevření obchodů. 

Především velké módní značky nicméně tímto trendem trpí, dominantou jejich výdělků totiž byly vždy právě tržby z kamenných prodejen.

Textilní průmysl v ohrožení?

Pandemie covid-19 přinutila mnohé velké módní značky zavírat své obchody a propouštět zaměstnance. Krize momentálně ohrožuje zhruba osm procent pracovních míst v evropském textilním a oděvním průmyslu.

Agentura DPA upozornila na studii úvěrové pojišťovny Euler Hermes, podle které by mohlo do konce roku 2020 zaniknout v Evropě zhruba 13 000 společností z tohoto odvětví. Zároveň má letošní obrat oděvního průmyslu klesnout o cca 19 procent.

Canva

Omezení dovozu oblečení z Číny

Komplikace se u mnohých prodejců projevily až nyní. Během první vlny koronaviru se výrazně omezila výroba oblečení zejména v Číně, a jelikož se v módě vyrábí už půl roku dopředu, prodejcům chybí podzimní a zimní kolekce. Někteří z nich proto omezili svůj sortiment, jiní na dodávku zboží čekají. Pro firmy by však tato situace mohla být impulsem pro přesun výroby na domácí půdu.

Podle specialisty z Euler Hermes Aurélien Duthoit by mohla být krize příležitostí pro evropský textilní a oděvní průmysl, jestliže by se mu podařilo odvrátit se od tzv. „rychlé módy“. „Méně dovozu oblečení a jeho nahrazení lokální výrobou by evropskému textilnímu průmyslu přineslo znatelně vyšší dynamiku,“ uvedl Duthoit pro ČTK.

Nedostatek módy? Pomohou i supermarkety

Českým módním značkám se i v době krize daří

Pandemie ale nemá na textilní a oděvní průmysl pouze negativní vliv. Zatímco jiné módní značky zavírají kamenné obchody a propouští zaměstnance, online prodejům a také menším českým značkám, které mají své věrné zákazníky, krize svědčí.

Na začátku pandemie se řada českých firem zaměřila na online prodej – a to se jim časem také velmi vyplatilo. Jednou z nich je třeba značka Bohempia, která se zaměřuje na boty, oděvy a další výrobky z technického konopí.

Její majitel Tomáš Rohal pro portál Mediaguru řekl: „Zavřeli jsme kamenný obchod, omezili všechny investice, které nebyly nezbytně nutné, a přesunuli všechno soustředění na prodej online. Už po prvních týdnech se ale ukázalo, že se k nám zákazníci vracejí i v době krize a do měsíce jsme byli na lepších číslech než na jaře minulý rok.“

Canva

Češi se naučili nakupovat online

Pokud si lidé chtěli v době karantény koupit něco na sebe, neměli jinou možnost než využít nákupy online. Mnoho z nich si tento způsob velmi oblíbilo, a i po otevření kamenných prodejen nadále v online nakupování pokračuje.

Značky prodávající výhradně přes e-shop tak během krize zaznamenávaly vyšší tržby než obvykle. Kromě toho jim přibyli také nový zákazníci, a tak se zdá, že některé firmy si kvůli krizi přilepšily. Příkladem může být česká internetová prodejna oblečení a doplňků Zoot, které se přes léto zvýšil počet zákazníků o 18 procent.

Ředitel tohoto obchodu Milan Polák zlepšení internetového prodeje potvrdil. „Mnoho zákazníků, kteří nebyli zvyklí nakupovat online, k tomu byli v době nouzového stavu donuceni. Velká část z nich zjistila, že je to opravdu jednoduché a pohodlné, a ten návyk si drží,” uvedl pro deník Právo.