V německém Stiftung Warentest, což je obdoba našeho dTestu, v probíhajícím testu autosedaček zjistili významné bezpečnostní nedostatky u autosedaček Chipolino Olympus i-Size a Reecle 360 (ZA 10 i-Size). U obou modelů se skořepiny sedaček oddělily od základny Isofix a spolu s testovacími figurínami byly vymrštěny testovacím vozidlem.
Dětské autosedačky pravidelně testuje Stiftung Warentest ve spolupráci s ADAC, dalšími evropskými automobilovými kluby a spotřebitelskými organizacemi. Aktuální test sice ještě není dokončen, ale společnost vydala předběžné varování ohledně těchto dvou modelů, protože děti cestující v obou z nich jsou v případě nehody vystaveny riziku vážného zranění, nebo dokonce smrti. Obě autosedačky se prodávají převážně online.
Stiftung Warentest letos upozornil na dva modely dětských autosedaček, které v předběžné fázi testování vykázaly tak závažné nedostatky, že organizace neváhala vydat okamžité varování. Jde o Chipolino Olympus i-Size a Reecle 360, známou také jako ZA 10 i-Size.
Oficiální sdělení zní: „Autosedačky od značek Chipolino a Reecle neprošly nárazovým testem. Skořepiny sedaček proletěly vozidlem. Důrazně nedoporučujeme jejich další používání.“
Problém nastal při čelním nárazu v konfiguraci proti směru jízdy. U obou sedaček došlo k oddělení skořepiny od základny Isofix. Figuríny byly následně vymrštěny dopředu, což je situace, která v reálné nehodě představuje extrémní riziko.
Obě autosedačky jsou prezentovány jako dlouhodobé řešení pro výšku dítěte od 40 do 150 centimetrů. Mnoho rodičů takto konstruované sedačky volí právě proto, aby nemuseli během let neustále kupovat nové modely. Selhání ve zcela základní bezpečnostní zkoušce je v takovém případě vážným problémem.
Výrobci zatím reagují rozdílně. Chipolino uvedl, že model je vyprodán. Reecle nereagoval vůbec. Vzhledem k tomu, že Reecle 360 patří mezi nejprodávanější položky na mezinárodních tržištích, zejména na Amazon.de, se očekává, že téma bude dále sledováno i z hlediska regulace a případných opatření prodejních platforem.
Čelní náraz byl simulován při rychlosti 50 km/hod. Nejde o extrémní hodnotu, ale o běžný scénář dvou vozidel v městském provozu. Test je přísnější než minimální schvalovací požadavky.
Pro kontrolu uvádíme čísla schválení podle normy OSN 129 03:
Bezpečnostní experti dlouhodobě upozorňují, že cena sama o sobě nemusí být spolehlivým ukazatelem. „Často však platí, že nejlevnější modely na online tržištích mohou mít slabší konstrukci nebo chybějící prvky zvyšující odolnost při nárazu,“ potvrzuje redakci Kupi Jan Horký, prodejce dětského sortimentu z Plzeňska.
Ekonomicky to znamená jediné: krátkodobá úspora může vést k dlouhodobému riziku. Výběr autosedačky patří mezi kategorie, kde se vyplatí řídit výsledky nezávislých testů a ověřenými značkami.
Kompletní výsledky testu budou zveřejněny do konce roku a očekává se, že dojde ke zvýšenému tlaku na prodejce, aby problematické modely buď stáhli, nebo alespoň zviditelnili informace týkající se bezpečnosti. U zákazníků lze předpokládat větší zájem o ověřené značky a větší opatrnost při nákupech na zahraničních tržištích.
V testovací databázi Stiftung Warentest je už nyní řada sedaček, které splňují přísná bezpečnostní kritéria a jejich ceny začínají na zhruba sto eurech. Pro rodiče jde o důležitý signál, že kvalitní řešení nemusí být finančně nedostupné.
Zdroje: Stiftung Warentest, Kupi.cz