V sobotu 8. listopadu proběhla podzimní Sbírka potravin 2025, která ukázala, že zákazníkům opět není osud lidí v nouzi lhostejný. Potravinové banky dokonce hlásí nejvyšší výtěžek vůbec, který o 15 % překonal minulé kolo. Kolik se podařilo v akci, kterou doprovázela kampaň pod heslem „Jídlo, jaké svět neviděl“, vybrat tun potravin a drogerie? Jaké rekordy letos padaly? A kde je ještě možné se zapojit a přispět?
„Je obdivuhodné, kolik lidí dokáže spojit jednoduchý, ale silný cíl – pomoci druhým. Rekordní výsledek sbírky je krásným příkladem toho, že když se spojí srdce a organizace, dokážeme společně velké věci. A co je důležité – pomoc, kterou dnes poskytneme, dává lidem nejen jídlo, ale i pocit, že na jejich příběh někdo myslí a že v tom nejsou sami,“ uvedl na úvod v tiskovém prohlášení k podzimnímu kolu Sbírky Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.
Sbírka potravin je v Česku největší materiální charitativní akcí, která propojuje obchodní řetězce, logistické partnery, neziskové organizace i dobrovolníky. A ukazuje, že solidarita i ochota pomoci slabším má svůj význam. Minulý týden se totiž podařilo vybrat celkem 719 tun potravin a drogerie.
Letošní listopadové kolo, které proběhlo v kamenných prodejnách po celé České republice, přineslo hned několik „nej“.
„I letos panovala v sobotu dobrá nálada a lidi byli opravdu štědří. Někteří přihazovali dárky po jednom či dvou kusech, jiní od pokladen nosili celé kartony. Jsem moc vděčná, že jsem u toho mohla být,“ říká redakci Kupi mladá maminka Lenka, která se do Sbírky potravin zapojila už poněkolikáté jako dobrovolnice.
Výsledky za jednotlivé prodejny zveřejnila už i řada zapojených řetězců. Největší množství darovali zákazníci supermarketů a hypermarketů Albert, ve kterých opět pomáhali dobrovolníci z dětských domovů. Celkem se zde podařilo vybrat 121 tun zboží.
Nejvíce štědří byli jako každý rok návštěvníci prodejny Albert v pražských Čestlicích. Ve stejné lokalitě se podařilo vybrat nejvíce i společnosti Globus, která hlásí celkový výtěžek 41,7 tun zboží.
K rekordní hmotnosti darů míří letos i řetězce Billa (zatím 61,3 tun potravin) a Tesco (zatím 95,6 tun), které ještě čekají na přírůstky z paralelně běžící online sbírky.
Vedle klasických darů bylo v některých řetězcích možné zakoupit předchystané balíčky pomoci nebo přispět formou finančních poukázek. Tuto inovativní možnost nabízely i dm drogerie od 4. do 8. listopadu. Zákazníci mohli virtuální balíčky přidat k nákupu v prodejnách dm, v aplikaci Moje dm nebo v e-shopu. Celkem se takto jen za poukázky podařilo vybrat 5 437 850 Kč, což představuje ekvivalent 54,4 tuny zboží.
„Jsme nesmírně vděční našim zákazníkům za jejich obrovskou podporu a štědrost. Díky nim můžeme společně s Českou federací potravinových bank pomoci těm, kteří to nejvíce potřebují, a to navíc s ohledem na udržitelnost díky virtuálním balíčkům. Na vybraná místa poputuje více než 58 tun zboží, což je výsledek, na který můžeme být všichni společně opravdu pyšní,“ uvedl Jiří Peroutka, manažer komunikace společnosti dm.
Za redakci pak na závěr připomínáme, že online sbírka stále běží a přispět je přes některý ze zapojených e-shopů možné až do úterý 18. listopadu 2025. Pokud jste termín minulou sobotu zmeškali, nebo chcete darovat opakovaně, máte ještě šanci.
„Online prostředí nám umožňuje pomáhat pohodlně a odkudkoli. [...] Díky této formě podpory může sbírka oslovit i ty, kteří se do kamenných obchodů v den sbírky nedostali,“ připomněl Slavíček.
Zdroje: Sbírka potravin, dm drogerie, Kupi.cz