Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Konec telešmejdů: Bez souhlasu vám od 1. července volat nesmí. Kdo vás může kontaktovat i nadále?

fizkes / Shutterstock.com

Pokud vás obtěžují nevyžádané marketingové hovory, máme pro vás dobrou zprávu. Od 1. července vás „telešmejdi“ kontaktovat nesmí, pokud jim k tomu nedáte souhlas. Telemarketing ale samozřejmě zcela nevymizí, stále vám může zavolat váš bankéř, operátor nebo dodavatel energií. U těchto hovorů tedy buďte i nadále opatrní a nevyslovujte souhlas, pokud nemáte o nabídku zájem nebo nejste dostatečně informováni.

Přečtěte si také

Víte, jaký je rozdíl mezi českým a zahraničním máslem? Zjistěte, které je lepší!

Zásadní změna legislativy

Novela zákona o elektronických komunikacích má v první řadě chránit spotřebitele a kultivovat trh. Oficiálně sice platí už od 1. ledna, ale do praxe ji měly firmy uvést během uplynulých šesti měsíců. Získaly tak dostatek času, aby se přizpůsobily novým podmínkám.

V tomto případě skutečně jde o náročnější proces, protože do loňského roku fungoval zákon přesně opačně. Pokud neměl operátor uložený výslovný nesouhlas spotřebitele, mohl ho s telemarketingovými nabídkami oslovovat téměř kdokoliv. Každoročně tak docházelo k podpisu stovek nevýhodných smluv, které doprovázely tisíce stížností na telemarketing. S tím je však nyní až na výjimky konec.

Kdo vám může volat i nadále?

Zákaz platí i na náhodně vygenerovaná čísla. Právě na ně se pracovníci telemarketingu často odkazovali, pokud jste se jich zeptali, jak na vás získali kontakt.

Omezení naopak neplatí pro firmy, které vás v databázi vedou jako stávajícího zákazníka. Jde zejména o mobilní operátory, zaměstnance bank a pojišťoven, lékaře nebo řemeslníky. Pozor tedy i na jejich nabídky, které nemusí být tak výhodné, jak se na první pohled zdají. „Spotřebitelé by měli být obezřetní a šetřit v hovoru s neznámými osobami se slovy "ano", "souhlasím" nebo "přijímám". To platí zcela obecně, stále lze po telefonu platně uzavřít smlouvu se spotřebitelem,“ varuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

fizkes / Shutterstock.com

Postihy za porušení zákona

Pokud nebudou firmy a call centra nový zákon dodržovat, může je pokutovat Český telekomunikační úřad, který na celou záležitost dohlíží. Nezákonné jednání bude v tomto případě klasifikováno jako přestupek a jeho pachatel musí zaplatit pokutu. Ta má dosahovat 10 % z obratu společnosti nebo 50 milionů korun, pokud by byl podíl z obratu nižší.