Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Suchej únor neměl na akce v supermarketech vliv, počet slevových akcí rostl

taras.chaban / Shutterstock.com

Více než 1,5 milionu lidí v České republice má nakročeno k rizikové konzumaci alkoholu a téměř 6 % celkové úmrtnosti v Česku má na svědomí alkohol. Akce Suchej únor se v roce 2023 zúčastnilo 13 procent dospělé populace, ale prodej alkoholu v obchodech tato akce neovlivnila. Někde meziročně stoupl a počet slevových akcí na vybraný alkohol byl také vyšší.

Přečtěte si také

Česku hrozí nedostatek vlašských ořechů. Úroda černá, ceny mohou stoupnout už před Vánoci

Co je to Suchej únor?

Akce, která měla letos už 11. ročník, vyzývá k abstinenci po celý měsíc únor. Registrovat se dá na stránkách Suchejunor.cz a podle organizátorů se v roce 2023 zapojilo 13 % dospělé populace, což je stejně jako minulý rok.

Prodej alkoholu Sucháč neovlivnil

V obchodech zájem o prodej alkoholu nijak zvláště neklesl. Nabídka alkoholu ve slevě u některých prodejců naopak mírně vzrostla. Podle dat nákupního rádce Kupi.cz v únoru vládlo akcím v letácích hlavně pivo, rum a likéry.

Zalistujte si online letákem, kde mají alkohol v akci

Ceny alkoholu ve slevách za únor

Například u oblíbeného rumu Republica Exclusive Božkov 0,5 l, akční cena meziročně v únoru klesla o zhruba 4 % v některých obchodech. „Před rokem bychom jej koupili v akci zhruba za 210 korun, letos ceny klesají pod dvě stovky a v akci jej pořídíme až o 38 % levněji než za běžnou cenu,“ komentuje cenu rumu v letácích šéfredaktorka Kupi Linda Michalčíková.

U všeobecně dražších rumů nad akční cenu 500 Kč za 0,7 l došlo k meziročnímu zdražení jen o zhruba 1,4 %. Mezi likéry byl nejvíce promovaným v letácích Jägermeister nebo Becherovka.

  • Do roku 2020 byla Becherovka běžně v akcích pod 200 Kč, a to za 199,90 Kč. Poté se její cena zvedla k 230 Kč a na konci roku 2020 začala klesat na 209,90 Kč. V prosinci 2022 se její akční cena vrací na hodnotu 229,90 Kč. Meziročně se její cena zvedla o zhruba 9 %.

Suchej únor v supermarketech

Řetězec Billa v únoru prodal více piva, vína, sektů i lihovin než loni stejnou dobou, sdělila mluvčí Dana Bratánková. Letos podle ní vzrostl zájem i o nealkoholické nápoje, stát za tím může teplejší počasí, doplnila. Alkoholu firma prodá nejvíce v období Vánoc a před silvestrem, nejžádanější je pivo a víno, dodala Bratánková.

Vyšší zájem o alkohol měli v únoru proti minulému roku také zákazníci Penny Marketu, v případě vína a lihovin byl nárůst dvacetiprocentní, řekl mluvčí Tomáš Kubík. „I pokud některý ze zákazníků takzvaný suchý únor dodržuje, může si alkohol během měsíce zakoupit a zkonzumovat ho později,“ doplnil.

Proti lednu měl e-shop Košík.cz o šest procent vyšší prodeje piva a ciderů, uvedl mluvčí František Brož. Meziročně byl podle něj vyšší zájem o alkohol na den svatého Valentýna.

„V souvislosti s akcí Suchej únor jsme u prodejů alkoholu nezaznamenali žádné významné výkyvy," řekl mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Zájem o alkoholické a nealkoholické nápoje se podle něj mění spíše podle sezony, piva a limonády jsou například oblíbené v létě, uvedl. Vyjma Vánoc jdou podle něj lihoviny na odbyt především o Velikonocích.

V prodejnách KauflandGlobus je zájem o alkoholické nápoje během roku poměrně stabilní. „Trendem je ale zvyšující se zájem a o alkoholické mix drinky, který bude nabírat na síle s teplejším počasím," řekla mluvčí Aneta Turnovská.

ViDI Studio / Shutterstock.com

Nealko drinky jsou v kurzu

Na e-shopu Rohlik.cz byla v únoru poptávka po alkoholu přibližně na stejné úrovni jako loni, uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová. Zákazníci podle ní nejčastěji nakupují pivo, víno nebo prosecco. V únoru na Rohlik.cz proti předchozím měsícům narostly například prodeje nealkoholických vín, stát za tím však mohou i slevové akce, které firma zavedla, uvedla Morgeinsteinová.

„Žádné mimořádné snížení zájmu o alkoholické nápoje u zákazníků nepozorujeme. Vidíme ale rostoucí zájem o nealkoholické alternativy prosecca, šumivých vín, aperitivů či piva včetně těch ochucených," hodnotí situaci mluvčí Albertu Jiří Mareček.