Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Kosmetické firmy končí s výrobou bělicích krémů, dohnal je k tomu rasismus

Canva

Přehnaná rasová korektnost, nebo důležitý krok pro lidstvo? To, co rozpoutala iniciativa Black Lives Matter, bylo až do nedávné doby nevídané, a nadnárodní firmy tak čelí nezvykle silnému tlaku zvenčí. Velké množství produktů, kdy některé z nich jsou na trhu už dlouhá desetiletí, se nyní zdají být až příliš rasistické, a firmy napříč odvětvími se jedna po druhé rozhodují k razantním změnám.

Přečtěte si také

Luxusní snídaně: Připravte si vejce Benedikt podle receptu Zdeňka Pohlreicha

Problematické kosmetické produkty slibující zesvětlení pleti

L'Oréal oznámil, že ze svých kosmetických výrobků odstraní slova s rasistickým podtónem, jako jsou „white/whitening“, „light/lightening“ nebo „fair/fairness“.

Podobně jako L'Oréal se rozhodla firma Unilever přejmenovat zesvětlovací pleťový krém prodávaný v Indii, který je zde k dostání pod názvem „Fair & Lovely“. Firma přislíbila, že u výrobku přestane používat slovo „fair“.

Snad nejtvrději se k této celosvětové problematice postavila firma Johnson&Johnson, která úplně zastavila výrobu zesvětlovacích kosmetických přípravků, které jsou paradoxně oblíbené zejména v Asii a v blízkovýchodních zemích.

A nejde jen o kosmetické přípravky slibující zesvětlení pleti. Black Lives Matter ovlivnilo velké množství jiných značek a jejich produktů.

Ty Lim / Shutterstock

Obaly potravin, na kterých je černoch, budou přepracovány

Českému spotřebiteli značka amerických sirupů na palačinky Aunt Jemima možná není příliš povědomá, nicméně ve Spojených státech jde o velice oblíbené výrobky s tradicí už od roku 1889. Problémem však je logo těchto sirupů, v němž je vyobrazena žena tmavé pleti, která dle názorů některých znázorňuje symbol zotročené černé ženy.

V odpovědi na to společnost Quaker Oats Company, která Aunt Jemima vlastní, oznámila, že svou obchodní značku přepracuje tak, aby přispěla k rasové rovnováze. Mělo by dojít ke změně názvu, a dokonce i obalu. A není to poprvé, co se firma rozhodla pod tlakem veřejnosti své logo přepracovat, v minulosti k tomu došlo už dvakrát.

Ke změně dojde i u další potraviny, v jejímž logu je vyobrazena osoba tmavé pleti. A tím výrobkem není nic jiného než rýže Uncle Ben’s. Revize proběhne i u sirupu Mrs. Butterworth’s. O úpravě loga se uvažuje také u instantní snídaňové kaše Cream of Wheat, na kterém je už více než 120 let vyobrazen usmívající se šéfkuchař tmavé pleti.

Kvůli Black Lives Matter se mění i Twitter

Black Lives Matter zasáhla však i programátorskou terminologii. K velkému zemětřesení dojde u Twitteru, který začátkem července oznámil, že přestane používat některé zažité pojmy, které by mohly vyznívat jako rasově diskriminační, a tím pádem nepřijatelné. Například Whitelist bude nově Allowlist nebo třeba Blacklist ponese nově označení Denylist.