Covid-19 přiměl ČOI kontrolovat více internetové obchody: 80 % e-shopů má teď problém

ČOI teď více kontroluje provozovatele internetových obchodů Pete Linforth / Pixabay

Česká obchodní inspekce měla opět napilno a ukládala pokuty internetovým prodejcům, kteří se dopouštěli závažných i méně závažných pochybení. Celkem udělila 128 pokut, které prodejce dohromady vyšly na 1 125 800 Kč.

Přečtěte si také

Koupit, zaplatit a darovat: Zapojte se do výzvy Potěš pokladní, která zaplavila sociální sítě
Koupit, zaplatit a darovat: Zapojte se do výzvy Potěš pokladní, která zaplavila sociální sítě

ČOI se z kamenných prodejen přesouvá do e-shopů

Tak, jak se ruku v ruce s pandemií koronaviru změnilo a stále mění nákupní jednání spotřebitelů, mění se logicky i kontrolní praktiky České obchodní inspekce (ČOI). Ta se totiž z tržnic a kamenných prodejen přesunula do online prostředí. A je to logické, lidé totiž více nakupují na internetu.

Zisky e-shopů díky koronaviru rostou Gerd Altmann / Pixabay

ČOI u obchodníků na internetu odhalila skoro 80 % pochybení

Ve 2. čtvrtletí roku 2020 tak ČOI provedla o 15 % více kontrol než za 1. čtvrtletí roku 2020.

V rámci svých 193 kontrol našla pochybení u až neuvěřitelných 77,7 % případů. Kontrolovala zejména povinnosti vyplývající ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů.

„Výsledky kontrol opět potvrdily, že v oblasti internetového prodeje je stále porušována platná spotřebitelská legislativa a tím i práva spotřebitelů. V důsledku výskytu koronaviru ČOI zaznamenala nárůst nových podnikatelských subjektů zabývajících se touto moderní formou obchodování,“ posteskl si v tiskové zprávě ČOI její ředitel Mojmír Bezecný.

U vyhledávání akcí vám žádné riziko nehrozí

ČOI trestala závažné i méně závažné případy

Prodejci samozřejmě nechybovali jen jednou, v mnoha případech se jednalo o kombinaci přestupků vyplývající z výše uvedeného zákona.

  • Někteří prodejci opomněli informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (75 případů) a o jejich právu zboží reklamovat a kde tak lze učinit (79 případů).
  • ČOI trestala také opomenutí uvádění podstatných informací o výrobcích či službách, anebo uvádění těchto informací nejasným či nesrozumitelným způsobem. Provozovatelé internetových obchodů se tohoto přečinu dopustili celkem v 57 případech.
  • Ještě horší pochybení však inspektoři odhalili v 63 případech, kdy obchodníci spotřebitele klamali – to znamená, že u výrobků uváděli nepravdivé informace či informace uvádějící spotřebitele v omyl buď o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím či o právech spotřebitele.
  • Neméně závažné pochybení objevila inspekce v 18 případech při reklamacích. Prodávající nedodržovali povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a také v mnoha případech nevyřizovali reklamace ve stanovené lhůtě.
O některých obchodnících ČOI věděla už díky dřívějším stížnostem spotřebitelů Tumisu / Pixabay

Nejvyšší udělená pokuta činila 200 000 Kč

Největším hříšníkem, na kterého si ČOI došlápla, je firma Deal Extreme Czech s.r.o., která provozuje internetový obchod www.ttop.cz. Této firmě byla udělena pokuta ve výši 200 000 Kč. Na společnost, alespoň dle hodnocení obchodu na heureka.cz, dostala ČOI podnětů očividně už několik.

Firma se mimo jiné dopustila několika prohřešků, jako je nejednoznačně definované právo spotřebitele na odstoupení od kupní smlouvy, nedostatečné informování o podmínkách a způsobu uplatnění práv při reklamaci zboží, neuvedení návodu k použití, údržbě a neuvedení rizik nebezpečí v českém jazyce, což u toho konkrétního výrobku bylo nezbytně nutné uvést. Mimo to firma také ignorovala žádosti spotřebitelů o zaslání dokladů k zakoupenému zboží.

Druhá nejvyšší udělená pokuta byla ve výši 80 000 Kč, kterou ČOI udělila firmě LUKO, s.r.o. s internetovým obchodem www.luko.cz. Firma dle inspekce na svých webových stránkách uváděla nepravdivé informace o materiálovém složení výrobků.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!