Zelenina, která se prodává sama: Obchody záměrně vystavují rajčata tak, aby vítala zákazníky

Lidé rajčata milují. Dokazuje to statistika, podle které jde o jedničku nákupních seznamů FreePhotos / Pixabay

Nejvyhledávanější položka v oddělení ovoce a zeleniny? Jsou to rajčata. Tvoří až třetinu této nabídky, proto jsou na očích. Obchodníci totiž dobře vědí, jak atraktivní tato surovina pro zákazníky je – a tak lákají na zajímavé akce a nebojí se červené plody vystavit na odiv.

Přečtěte si také

Ročně se u nás popálí 9 000 dětí, ale většině těchto úrazů se dá předejít s bezpečnostními prvky
Ročně se u nás popálí 9 000 dětí, ale většině těchto úrazů se dá předejít s bezpečnostními prvky

Nejmilovanější „zelenina“

Patří mezi nejoblíbenější zeleninu, ačkoli se vlastně nakonec jedná o ovoce. Na jednoho obyvatele Česka v roce 2018 připadlo podle statistického úřadu 12 kilogramů zkonzumovaných rajčat. Více Češi nakoupili už jen brambor, ty ale statistika nepočítá – řadí je totiž do škrobnaté zeleniny, tedy do zcela jiné kategorie.

Zatímco rajčat letos snědli lidé o zhruba 7 procent více, zelí si dopřáli o zhruba 9 procent méně, salátových okurek méně o téměř 20 procent a o cca 7 procent méně papriky. Nárůst spotřeby se týká naopak hub – těch Češi snědli o 66,7 procent více než v loňském roce. Pokud se jedná o konzumaci zeleniny celkově, pak statistika také vzrostla o celých 7 procent. 

Proč právě rajčata?

Jsou zdravá, pro zákazníky atraktivní a vypadají dobře na talíři – na nákupních seznamech jsou zkrátka pravidelně. Podle výzkumu Kupi pro Seznam Zprávy rajčata konzumuje neuvěřitelných 98 lidí ze 100.

Je libo rajčata v akci?

Většina obyvatel je kupuje v kamenných obchodech a na tržištích, jedna čtvrtina domácností si ovšem rajská jablka pěstuje na zahrádkách a balkonech, případně má zásobu od sousedů, přátel a příbuzných. Lidé peníze za rajčata vydávají poměrně často. Výzkum ukázal, že větší polovina kupujících, kteří je pravidelně konzumují, za ně utrácí minimálně jednou týdně.

Také si jídelníček bez rajčat nedovedete představit? PhotoMIX Company / Pexels

V košících po celý rok

Zajímavé je, že rajčata lidé nakupují takřka celoročně, bez většího ohledu na ceny. Přestože se akce mění, ceny se různí a nabídka taktéž, lidé si tuto pochoutku málokdy odpustí – a to i v zimě, kdy cena jednoho kilogramu přesáhne i 50 korun.

Cena rajčat se letos už jednou prudce zvýšila. Stalo se tak na začátku pandemie onemocnění covid-19 – v době karantény jste mohli pořídit jejich kilogram za 65 korun. I to byl důvod, proč Češi rádi vyhledávali (a stále vyhledávají) slevové akce.

Akční nabídku využívá až 85 procent dotazovaných. Zbylá část je však přesvědčena, že akce jde ruku v ruce se sníženou kvalitou, proto rajčata ve slevě nenakupuje. V obchodech to dobře vědí, akční nabídka různých druhů je tedy už pravidlem. Oblíbené jsou především akce na ta keříková a cherry.

Kupte si je levněji i vy

Kolik to tedy stojí?

„Celkově bylo letos o 5,7 procenta více promo akcí na rajčata než za stejné období (leden–srpen) v loňském roce. Ačkoliv akcí tedy přibylo, akční cena vzrostla o 12 procent a běžná cena o 6 procent,“ říká Petr Miklík, analytik retailových cen Kupi.cz. A dodává, že průměrná sleva dosahuje 28 procent při průměrné běžné ceně 34,9 Kč. Nejnižší průměrná akční cena byla podle něj 24 Kč ze září, nejvyšší pak 47,9 Kč z března tohoto roku.

Rajčatová mánie? Obchodníci ví své

O atraktivitě rajčat obchodníci dobře vědí, a proto neváhají a vystavují je tak, aby vítala zákazníky mnohdy již u vstupu. Rajčata navíc zabírají velkou část prodejní nabídky v oddělení ovoce a zeleniny. Například Kaufland vystavuje v průběhu roku až 20 různých druhů, Tesco 14, Lidl 11, řetězce Albert 10 a Penny 7.

Nejčastějšími odrůdami jsou třeba Roma, Xandor, Bolzano, Sweetelle, Zebrino či Nelinka. Více variant je žádáno z prostých důvodů – Češi propadli menším odrůdám, které často nabízí výraznější chuť. Důležitá je pro část respondentů také země původu – zhruba 41,5 procent tázaných upřednostňuje české plody.

Češi jedí rajčata nejčastěji čerstvá a v salátech. Tepelné zpracování je méně časté, rajčatům však neškodí SnapStock / Pixabay

Co s rajčaty? Lidé je jí převážně čerstvá, ale i tepelně upravená

Rajčata nejčastěji lidé konzumují přímo. Dalším typem úprav ovšem bývají saláty, případně i tepelné zpracování. Zajímavé je, že právě v případě této suroviny tepelná úprava nevadí – výživová hodnota totiž i přes ni zůstává zachována. 

Suroviny z rajčat nelze opomenout

A proč je jíst? Obsahují hromadu antioxidantů, vitamínů, minerálních látek a vlákniny. Ať už na ně tedy dostanete chuť v jakékoliv podobě, neváhejte a utíkejte si je připravit. Vaše zdraví i chuťové pohárky vám budou vděčné! 

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz