Obchodní centra pláčou: Lidé v nich nechtějí kvůli koronaviru nakupovat

Nákupní centra v Česku zejí prázdnotou cocoparisienne / Pixabay

Covid-19 mnohé změnil. Něco k lepšímu, většinu ale k horšímu. Těžké chvilky si právě teď prožívají obzvlášť nákupní centra, lidé do nich totiž nechodí. Koníček v podobě víkendového brouzdání po nákupech a bufetech zakončeného návštěvou kina mnohým koronavirus vzal – a jen tak jej nevrátí.

Přečtěte si také

Do Dušiček zbývá necelý týden. Vyměňte klasickou voskovou svíčku za LED světlo nebo virtuální svíce
Do Dušiček zbývá necelý týden. Vyměňte klasickou voskovou svíčku za LED světlo nebo virtuální svíce

Obchodní centra na tom nejsou dobře

Nepříliš překvapivá zjištění přinesla analýza firmy CPI Property Group Radovana Vítka (tvořící cca 14 % veškeré plochy obchodních center v ČR), kterou si nechalo vypracovat zpravodajství Seznam Zprávy. 

Z výsledků vyplývá, že aktuálními protikoronavirovými opatřeními nejvíce trpí Praha. V pražských obchodech byla totiž průměrná návštěvnost v lednu tohoto roku 700 tisíc lidí, v srpnu to bylo jen 500 tisíc.

Velký vliv na počet nakupujících mají hlavně prohlášení a stanoviska vlády okolo roušek – jakmile je vláda nakázala, návštěvnost obchodních center začala v tu ránu nápadně klesat o 20–30 %.

Lidé jsou sice z roušek znechuceni, nicméně podle šéfa obchodních center CPI Petra Brabce si zase za čas zvyknou a návštěvnost začne opět stoupat. Tedy snad.

Bezpečnost? Pravidelné čištění rukou!

Nezájem o obchodní centra však není tolik patrný v těch regionálních, kde dnes můžeme sledovat přibližně stejnou návštěvnost jako v lednu před úderem koronaviru. Co se obratů týče, letošní srpen byl dokonce lepší než ten minulý.

Turisté, roušky, home office a donáškové služby

Za snížený zájem o pražská obchodní centra může hned několik faktorů – chybějící turisté, roušky a lidé na home office. Ti leckdy nemají důvod opustit svůj domov, tudíž se zde i stravují a obchodní centra tak nenavštěvují ani kvůli jídlu. A obrovskou měrou se na poklesu zájmu podílejí i donáškové služby, které jsou zvláště činné v Praze, kdežto v menších městech nikoli.

Home office? Někteří lidé nevylezou ani z pyžama, natož pak z domu Werner Heiber / Pixabay

Kamenné prodejny vs. internetové obchody – duel rozseknou Vánoce

Velkou zkouškou obchodních center bude období před Vánoci. To se teprve ukáže, zda se návštěvnost na těchto místech výrazněji navýší a jaké budou útraty – tedy jestli budou lidé na Vánoce vůbec mít peníze.

Jestli vítězi koronavirové krize budou kamenné prodejny, nebo internetové obchody, uvidíme až v únoru 2021, kdy budou končit povánoční výprodeje. Trendy nicméně naznačují, že si internetové obchody výrazně polepší. Jen se podívejte, jak na všech místech Česka vyrůstají nová a nová odběrová místa zásilkových společností.

Nakupujeme rychle a více

Důležité je také poznamenat, že trend nakupování, který koronavirus na přelomu zimy a jara nastavil, pokračuje dál. Lidé už sice nenakupují zásoby tak zběsile jako začátkem roku, přesto však v obchodech utrácí více peněz na hlavu – a zároveň v budovách tráví o poznání méně času.

Vyhýbáte se obchodům? Nakupujte levněji i přes internet

Jak vysoké je riziko nákazy koronavirem v obchodech?

Zřejmě ne příliš vysoké. Tedy alespoň to naznačuje skutečnost, že prodavaček bylo nemocných jen velmi málo. V počátcích pandemie přitom personál často roušky neměl a v některých případech měl dokonce od vedení zakázáno je nosit.

To se už ale změnilo – a nošení roušek, stojany s dezinfekcí, častější dezinfekce prostor, vozíků a košíků, vysoké stropy v obchodech a kvalitní vzduchotechnika jsou zřejmě odpovědí, proč je riziko nákazy zde minimální.

Restaurace v obchodních centrech také zejí prázdnotou NickyPe / Pixabay

Jak dlouho bude vše ještě trvat?

Kdy se vrátíme zpět k normálnímu životu? Na tuhle otázku nelze bez věštecké koule odpovědět, nicméně Světová zdravotnická organizace už v létě vzkázala, že to tak rychle nebude. Možná za tři roky.

Prázdniny, které jsme si dali jak od roušek, tak od proticovidových opatření, si teď navíc vybírají svou daň. Mnoho Čechů se bojí, že jsou nakaženi, a proto se spousta z nich nechává dobrovolně testovat, což skóre na semaforu zvyšuje, protože počet pozitivních případů narůstá.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!