Konec papírovým účtenkám? První elektronické účtenky otestuje v Česku Albert

Konec papírovým účtenkám? První elektronické účtenky otestuje v Česku Albert Freepik

Kolikrát se vám již stalo, že jste chtěli vrátit nebo reklamovat zboží, ale nemohli jste najít účtenku? Nenápadný proužek papíru je totiž velice snadné ztratit, vyhodit (ať už omylem, nebo úmyslně v rámci úklidu) a nebo skladovat tak, že z něj po nějakém čase černý inkoust zmizí a údaje nejsou k přečtení. Všechny tyto problémy by měly vyřešit digitální účtenky, o kterých se mluví čím dál častěji. Co by to pro zákazníky znamenalo, a kdy se změny dočkáme i v Česku?

Přečtěte si také

Pepco plánuje příští rok otevřít další prodejny v Česku, novinkou má být i e-shop
Pepco plánuje příští rok otevřít další prodejny v Česku, novinkou má být i e-shop

V současné době se mohou zákazníci setkat s elektronickými účtenkami převážně při nákupech v internetových obchodech. Jedná se o doklady zasílané na e-mail, formou SMS zprávy nebo jsou dohledatelné v klientském účtu zákazníka. A přesně takovým způsobem by mohly v budoucnu být vystavovány účtenky i z nákupů v kamenných prodejnách.

Digitalizace účtenek má přinést pohodlí zákazníkům i úlevu přírodě

Pozitiv nabízí tato změna hned několik. Nákupy budou v případě reklamace nebo výměny zboží snáze dohledatelné a díky chytrým telefonům je mohou mít zákazníci také kdykoliv „u sebe“. Ale především dojde k úspoře stovek tun termopapíru, který ve většině případů končí v koši (a to ještě velmi často v tom nesprávném, protože termopapír není recyklovatelný a patří do běžného odpadu).

Papírové účtenky by v kamenných obchodech mohly být brzy nahrazeny těmi elektronickými Freepik

První elektronické účtenky otestují zákazníci prodejny Albert

Jako první kamenný obchod se chystá digitální účtenky zavést v Česku řetězec Albert, který již nyní testuje zkrácené podoby těch papírových obsahující pouze nezbytné údaje o nákupu.

Pilotní projekt elektronických účtenek by měl odstartovat během tohoto roku na prodejně Albert v Jihlavě, informoval o tom server Aktuálně.cz. Podobná opatření již zvažují také další řetězce jako Kaufland nebo Penny Market. Ekologičtější koncept by v tomto případě zahrnoval zasílání digitálních účtenek na e-mail zákazníka nebo do jeho klientského profilu.

První elektronické účtenky otestují zákazníci prodejny Albert Albert

Zákazníci budou muset poskytnout své údaje, vždy budou mít ovšem možnost volby

Tyto změny budou ze strany zákazníků vyžadovat, aby měli u daného obchodníka vytvořenou určitou digitální identitu s poskytnutými osobními a kontaktními údaji. Obdobně jako například nyní v případě věrnostních programů a podobných osobních klientských účtů.

V žádném případě to ovšem neznamená, že by papírové doklady z obchodů zmizely úplně. Zákazníci budou mít vždy možnost volby. I nyní mají obchodníci povinnost, pokud výjimečně vystavují elektronické účtenky v kamenných prodejnách, dát zákazníkovi na výběr, a vždy musí mít možnost vytisknout i papírovou účtenku.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!