Z českého trhu letos odchází hned několik zahraničních módních značek, z těch nejznámějších jsou to například Camaïeu nebo Forever 21. Své prodejny v ČR ruší i šperky Tous, Thomas Sabo či Freywill. Odchod většina jmenovaných brandů plánovala už v minulém roce, nejde tedy jen o důsledek koronavirové krize. Nově se naopak můžeme těšit na módu od Rebel Queen, luxusní značku Saint Laurent nebo sportovní oblečení Assos.
Změny na tuzemském retailovém trhu vyplývají z aktuálního průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE. Ten ukazuje, že pro maloobchod zůstává klíčový offline prodej.
„Značky aktuálně vstupující na český maloobchodní trh potvrzují data a trendy z našeho posledního retailového průzkumu uskutečněného v červnu a červenci. Ten ukázal, že přes rostoucí oblibu online nákupů je e-commerce hlavním prodejním kanálem pouze pro 11 % respondentů-maloobchodníků,“ říká Milan Mašša, Head of Retail Advisory & Transaction Services společnosti CBRE.
Mezi značky z ČR se stahující patří i několik prodejců šperků. Španělský brand Tous přitom otevřel svoji první prodejnu v Praze teprve před 4 lety a Thomas Sabo ještě o rok později. Oběma údajně klesly zisky v souvislosti s koronavirem, a tak se rozhodly změnit strategii a soustředit na jiné trhy.
Francouzské módní značce Camaïeu se v České republice nedařilo už delší dobu. Uzavření 27 prodejen kvůli koronaviru bylo tedy pouze poslední kapkou a definitivně rozhodlo o jejím odchodu.
Nově na český trh vstupují diskontní řetězce – německý Tedi a nizozemský Action. Na druhou stranu ale přicházejí i luxusní značky. Například Saint Laurent nahradí v Pařížské ulici v Praze pánský butik Brioni, který rovněž patří do skupiny Kering.
Změny se týkají i lokálních značek – Bontonland po 25 letech své prodejny zavírá, zatímco Bonami nebo Kinoko budou mít nové kamenné obchody.