Léto přeje nealkoholickým nápojům a ani to letošní není jiné. Pro letní měsíce, tedy od června až do srpna, je totiž typické, že poptávka po nealko nápojích narůstá. Zajímavé ovšem je, že mezi vší tou nabídkou nápojů, ze kterých můžeme vybírat, nám Čechům nejvíce učarovala voda.
S tímto zjištěním přišla společnost Nielsen, která provedla analýzu pokladních dat maloobchodních prodejen za posledních 12 měsíců (maloobchodní trh obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez Makra, čerpacích stanic a bez gastro zařízení).
Z této analýzy, jejíž výsledky na svých webových stránkách publikoval Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR), také vyplynulo, že prodej v segmentu nealko nápojů narostl oproti minulému období o 3 %, vyjádřeno čísly o 571 milionů korun, nicméně z prodaného objemu (1,7 miliardy litrů) jako takového však kategorie nealko nápojů narostla jen maličko, a to o 0,4 % v porovnání s předchozím obdobím.
Prodeje v nealko segmentu se zdály být jako velmi nadějné právě kvůli úderu koronaviru. V prvních třech měsících roku 2020 totiž prodeje výrazně převyšovaly ty uskutečněné v letech předchozích. Ani tak však nealko segment nepatřil k největším hvězdám, těmi se staly trvanlivé potraviny a drogistické zboží.
Tento trend však následující měsíce už nepokračoval a prodeje nealka ve druhém čtvrtletí stagnovaly, nic na tom nezměnily ani vyšší teploty, které jsme v tomto období mohli zaznamenat. Výsledkem byl tak podprůměrný duben a květen, co se prodejů v této kategorii týče.
Zajímavou paralelu můžeme u prodeje nápojů sledovat po uzavření gastro zařízení. Zatímco prodej alkoholických nápojů začal následně výrazněji narůstat, prodeje nealkoholických nápojů uzavření stravovacích zařízení nijak zvlášť neovlivnilo.
Ani tmavě hnědá, žlutá nebo červená, Češi z nápojů nejraději kupují balenou vodu, ať už minerální, stolní, pramenitou anebo tu kojeneckou. Podle dat SOCR právě balené vody přestavují 62 % celkových prodejů v nealko segmentu. Mezi vodami jsou však jasným vítězem vody minerální, které se na celkové spotřebě vod podílejí 64 %, stolní a pramenité 32 % a kojenecké vody jen 4 %.
Ochucené sycené vody jsou v oblíbenosti dvojkou a jejich roční spotřeba za minulý rok činila 403 milionů litrů. Nejoblíbenější příchutí je ta kolová. Trojkou v oblíbenosti jsou džusy, jichž Češi za poslední rok vypili na 154 milionů litrů, přičemž nejoblíbenějším je džus pomerančový. Nejrychleji však rostou prodeje energetických nápojů, jejichž maloobchodní spotřeba i tržby jsou oproti minulému roku o 10 % vyšší.
Je opravdu chvályhodné, že čeští spotřebitelé dávají před všemi nápoji přednost vodě, nicméně, jak jsme si pověděli, jedničkou jsou minerální vody, a to není výběr úplně nejšťastnější.
K pravidelnému pití jsou nejvhodnější vody pramenité a kojenecké, naopak minerální vody by měly tvořit jen doplněk pitného režimu, nikoli být jeho základem. A pokud přeci jen na minerálku nedáte dopustit, volit byste měli jen vody slabě mineralizované.
Kupte se slevou Přírodní voda Dobrá voda.
Pokud pijete balenou vodu často a pravidelně, měli byste na etiketách vod sledovat tyto parametry, které jsou pro tělo z hlediska dlouhodobého příjmu vhodné: