Bublinky si lidé dopřávají čím dál tím častěji. Proč je oblíbenější prosecco než šampaňské?

Šumivá vína jsou oblíbeným nápojem při oslavách Canva

Jak nám data ukazují, celosvětová spotřeba šampaňského a šumivého vína postupně narůstá. To jednak svědčí o oblíbenosti těchto nápojů, jednak ale také o rostoucí oblibě vína jako takového. A vína šumivá už navíc dávno nejsou vnímána pouze jako nápoj určený k oslavám či přivítání nového roku. Naopak, hodí se k posezení s přáteli, rodinou či k soukromému přípitku. A nyní v horkém létě to platí dvojnásob!

Přečtěte si také

Americké i evropské palírny v krizi: Vývoz whisky letos výrazně klesl
Americké i evropské palírny v krizi: Vývoz whisky letos výrazně klesl

Poptávka po šumivých vínech každý rok narůstá v průměru o 3 %

Podle dat Mezinárodní organizace pro vinnou révu a víno (OIV) můžeme od roku 2002 sledovat zvýšenou poptávku po šumivém víně. V roce 2018 jeho produkce poprvé dosáhla 20 milionů hektolitrů, což od roku 2002 činí nárůst o 57 %, tedy v průměru o 3 % za každý rok. Pokud se však podíváme na celkovou spotřebu vína, představuje kategorie šumivého vína jen jeho maličký podíl.

Prosecco se stalo se levnou alternativou šampaňského

Proseccu přinesla pověst chudého příbuzného z Itálie ten největší úspěch. „Zvedáme proseccu image tím, že říkáme, že není šampaňské,“ říká Enola Ceola, CEO značky Mionetto. „Hodně lidí vnímá šampaňské jako pití pro elitu či na výjimečné události. Zatímco prosecco je víno pro každý den.“

„Lidé se prosecco v posledních letech naučili pít i během dne, například k sobotnímu obědu, k pracovnímu brunchi, velmi dobře se páruje i s několikachodovou večeří,“ tvrdí Ceola.

Dobré prosecco proto bez problémů pořídíte od 300 korun, prémiové lahve vás vyjdou kolem šesti set – tedy v cenové hladině, kde teprve se teprve objevují nejlacinější lahve šampaňského. Proto je prosecco oblíbenějším pitím než šampaňské.

Věrnější jsme vínům tichým

V roce 2002 činila celosvětová spotřeba šumivého vína jen 5 %, v roce 2010 to bylo 6 % a v roce 2018 pak 8 %. Výrazně nižší spotřeba šumivého vína v porovnání s vínem tichým nám napovídá, že vína šumivá považujeme za příjemné zpestření, například pro posezení s přáteli. Pro běžné, méně slavnostní, „domácí“ popíjení jsme však stále více věrni vínům tichým. A tak to nejspíše ještě nějakou dobu zůstane.

Celosvětová spotřeba šumivého vína narůstá Mezinárodní organizace pro révu vinnou a víno (OIV)

Evropské státy šumivé víno vyvážejí i dovážejí

Podle statistického úřadu Evropské unie Eurostat bylo v roce 2017 exportováno státy EU 809 milionů litrů šumivého vína, přičemž 61 % z tohoto čísla, tedy 494 milionů litrů, šlo zpět do těchto států.

Největším výrobcem šumivého vína v Unii je Itálie, která v roce 2017 vyexportovala 367 milionů litrů, což činí 45 % z celkového vývozu EU. Na druhém a třetím místě se drží Francie a Španělsko, obě se zhruba 184 miliony litrů. Daleko za první trojicí hlavních producentů se pak nachází čtvrté Německo (s 31 miliony litrů) a páté Lotyšsko (s 10 miliony litrů).

Největším odběratelem šumivého vína mimo Evropskou unii jsou Spojené státy americké, které v roce 2017 odebraly 127 milionů litrů. Další je pak Rusko (32 milionů litrů), Japonsko (26 milionů), Švýcarsko (20 milionů) či Kanada (14 milionů).

I když bychom jako Evropská unie co do počtu vyrobeného šumivého vína byli soběstační, v roce 2017 jsme si do EU stejně přivezli 7,4 milionu litrů původem z nečlenských zemí. Celá čtvrtina tohoto množství pocházela z Austrálie, 23 % z Jihoafrické republiky a dalších 15 % z Chile.

Šumivá vína jsou letním pitím Canva

Také jste při čtení dostali chuť na něco šumivého?

Trh se šumivým vínem do roku 2024 poroste o 3,15 % ročně

Podle výzkumu společnosti Research and Market se trh se šumivým vínem EU v roce 2014 rovnal 24,52 miliardám USD (vyjádřeno v maloobchodních cenách), přičemž existuje předpoklad, že do roku 2024 dosáhne 34,68 miliard USD.

Ročně se tak v období 2019–2024 jedná o předpokládaný nárůst 3,15 %. V porovnání s lety 2014–2018 by to byl nicméně mírný pokles, jelikož v tomto období byl růst 4,14 % ročně.