Češi jsou ochotni připlatit si za pohodlí, čerstvost a kvalitu, ukázal průzkum

Čerstvé potraviny si získávají mezi Čechy na oblibě Kupi.cz

Cena, nebo čerstvost? Ideálně, pokud by šlo obojí! Nicméně, kdyby si měl český spotřebitel vybrat mezi oběma variantami, vyhrála by čerstvost. To je totiž trend posledních let, který sledujeme v nákupním chování českých spotřebitelů.

Přečtěte si také

Češi si oblíbili nakupování na internetu zadarmo, ale většinou netuší, jak funguje odložená platba
Češi si oblíbili nakupování na internetu zadarmo, ale většinou netuší, jak funguje odložená platba

Při výběru potravin rozhoduje více faktorů než jen cena

Obchodní řetězce to moc dobře vědí a také podle toho uzpůsobují svá marketingová vyjádření v reklamách a staví své jméno na heslech typu „Jsme jednička v čerstvosti“. To je přesně to, na co zákazník slyší.

  • Není tedy bez zajímavosti, že čeští spotřebitelé za 1. pololetí roku 2019 utratili za čerstvé a chlazené potraviny přes 90 miliard korun.
  • Samozřejmě, že zákazníky cena stále zajímá, ale už není prioritou. Za kvalitní a co možná nejčerstvější zboží jsou ochotni si i připlatit.
  • Čeští spotřebitelé stále častěji sledují složení potravin, zemi původu, a pokud jde například o zboží rychleji podléhající zkáze, hledají to s nejpozdějším datem spotřeby.
Nákup zeleniny se může prodražit, v akčních nabídkách na Kupi.cz ji seženete levněji Canva

Zdravý životní styl a biopotraviny

Pro stále více spotřebitelů získávají na prioritě potraviny slučující se se zdravým životním stylem, přičemž nemusí jít nutně o biopotraviny, nicméně jsou to právě ony, které podle agentury Nielsen v porovnání s rokem 2018 zažily dvouciferný nárůst tržeb o 16 %. Z celkového obratu činí podíl biopotravin však jen 1,09 %.

Tip: S nákupem kvalitních potravin za výhodné ceny vám pomůže mobilní aplikace Kupi.cz.

Pekárna v supermarketu? To je standard, který už očekáváme

Zatímco vlastní pekárny v supermarketech představovaly dříve pro daného obchodníka velkou konkurenční výhodu, dnes jsou natolik běžné, že čerstvě upečené pečivo včetně charakteristické vůně v tomto segmentu už zákazníci automaticky očekávají.

Vůně čerstvě upečeného pečiva láká k jeho ochutnání Pexels / Pixabay

Větší nákupy si Češi schovávají do supermarketů

Pokud bydlíte na menší vesnici, kde je například jen jeden obchod, pravděpodobně můžete sami potvrdit, že zde nejčastěji nakupujete v případě, že vám doma něco dojde anebo se vám pro těch pár věcí, které zrovna potřebujete, nevyplatí jet do sousedního většího města.

To, proč větší nákupy raději necháváme na supermarkety, má dvě (a jistě více) vysvětlení. Jednak jde samozřejmě o cenu a cenové akce a také o čerstvé potraviny – ovoce a zeleninu, které mnohdy v malých vesnických prodejnách nebývají v požadované kvalitě, množství, rozmanitosti či ceně.

Ale na druhou stranu, pokud potřebujete například na chlebíčky tence nakrájené plátky salámu či sýru, vakuově balené potraviny tento požadavek splnit nedokážou.

Zrnková káva v akci

Zrnková káva je skokanem roku v rychlosti růstu

Že nás právě čerstvost dokáže ke koupi přimět, dokazuje také průzkum společnosti Nielsen týkající se obliby kávy.

Zatímco nejprodávanějším typem kávy zůstává i nadále ta mletá (její celoroční spotřeba přesahuje 11 tisíc tun), následovaná kávou instantní, na oblibě získává káva zrnková.

  • Postavení zrnkové kávy totiž meziročně výrazně posiluje a je podle společnosti Nielsen skokanem roku v rychlosti růstu.

V roce 2019 jí čeští spotřebitelé nakoupili o 42 % víc než předchozí rok, což svědčí o jediném – zvyšuje se poptávka nejen po kvalitě, zážitku z dobré kávy (potažmo jakékoli jiné kvalitní potraviny), ale také po čerstvosti.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!