A je to venku: Žebříček nejhodnotnějších značek světa 2020. Apple překvapivě na prvním místě není

Žebříček BrandZ uvádí 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ.com

Koronavirus zamíchal kartami všem firmám na světě. Na tuto konkrétní hrozbu se totiž nedalo dopředu nijak zvlášť připravit. Nastalá situace ukázala, jaké nástroje a strategie se při krizi tohoto typu osvědčily nejvíce. Datová, insightová a konzultační společnost Kantar se společností WPP zveřejnily letos již popatnácté žebříček BrandZ nejhodnotnějších značek světa.

Přečtěte si také

Eskimo mění název. Dánský výrobce oblíbené zmrzliny se rozhodl pro změnu
Eskimo mění název. Dánský výrobce oblíbené zmrzliny se rozhodl pro změnu

Investice do marketingu a budování značky je důležité

Přestože má COVID-19 mnoho ekonomických dopadů, nejhodnotnější značky světa nezaznamenaly propad, ale paradoxně růst o 5,9 %.

Kumulovaná hodnota nejhodnotnějších světových firem nacházejících se v BrandZ dosahuje 5 bilionů USD, což je jen pro zajímavost částka srovnatelná s ročním HDP Japonska. Celkově tak od roku 2006 nárůst top 100 značek světa dělá 245 % (z někdejšího 1 bilionu USD na současných 5 bilionů USD).

Mimo jiné se ukázalo, že investice do marketingu a budování značky se vyplácejí a naznačují způsob, jak značku zotavit po koronavirové krizi. Firmy nacházející se v TOP 100 se totiž zdají být odolnější a stabilnější, pokud jde o srovnání koronavirové krize s tou hospodářskou z let 2008 a 2009.

„Pokračující růst hodnoty značek v BrandZ Top 100 ukazuje, že silné značky jsou na tom v současnosti mnohem lépe než v době globální ekonomické krize v roce 2008–2009. Vidíme podstatné zlepšení týkající se brand equity oproti situaci před 10 lety, jelikož společnosti rozumí důležitosti investování do budování značky, a tak jsou ve výsledku silnější a odolnější,“ okomentoval David Roth, CEO The Store WPP EMEA a Asie a šéf BrandZ.

Investice do marketingu: Tudy vede cesta Photo Mix / Pixabay

Amazon opět (ne)překvapil a alkoholu se daří

Oproti letům minulým není pořadí vedoucích firem v žebříčku BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa ničím příliš překvapujícím.

Značka Amazon opět obhájila první místo. Její hodnota vzrostla o 32 % na 415,9 miliard dolarů. Stejně tak si druhé místo uhájil i Apple s hodnotou 352,2 miliard USD (+14 %). Microsoft si prohodil místo s firmou Google – Microsoft (326,5 miliard USD, +30 %) tak v žebříčku BrandZ zaujímá třetí místo a Google čtvrté (323,6 miliard USD, +5 %).

Žebříček například dále ukazuje zajímavou paralelu mezi odvěkými rivaly značek nápojů Coca-Cola a Pepsi. Coca-Cola za sebou Pepsi nechává hodně daleko. Umístila se totiž na 13. místě s hodnotou 84 miliard dolarů (+4 %), zatímco Pepsi se do žebříčku podařilo vrátit na 99. místo. Hodnota značky Pepsi tak činí 13,3 miliard dolarů (+4 %).

Největší nárůst (+58 %) zaznamenala čínská značka alkoholu Moutai, její hodnota nyní činí 53,8 miliard USD. Druhým největším skokanem je Instagram (+47 %), jehož aktuální hodnota je 41,5 miliard USD. Na třetím místě je kanadská oděvní značka lululemon (+40 %) s 9,7 miliardami USD.

Žebříček TOP 10 BrandZ

  • Amazon
  • Apple
  • Microsoft
  • Google
  • Visa
  • Alibaba Group
  • Tencent
  • Facebook
  • McDonald’s
  • MasterCard