Kolik soli je v potravinách? Kdy škodí, a kdy naopak pomáhá?

Většina lidí konzumuje až 3x více soli, než je doporučené množství Canva

Sůl je pro správné fungování lidského organismu nezbytná. Většina lidí jí však konzumuje větší množství, než by se mělo, a škodí tak svému zdraví. Kolik soli je tedy už moc? A na které potraviny s nezdravým obsahem soli si dávat pozor?

Přečtěte si také

Britská vláda má jasno – kvůli koronaviru vyhlásila válku tlouštíkům, kteří musí zhubnout
Britská vláda má jasno – kvůli koronaviru vyhlásila válku tlouštíkům, kteří musí zhubnout

Sůl obsahuje sodík, prvek, který náš organismus nezbytně potřebuje pro stálost vnitřního prostředí. Avšak všeho moc škodí. Doporučená dávka pro sůl je 5 g za den. Studie v roce 2018 však ukázaly, že lidé v České republice přijímají průměrně až 17 g soli denně. Dlouhodobé nadužívání přitom může vést k řadě zdravotních obtíží.

Jaké potraviny obsahují velké množství soli?

Zhruba 80 % denního příjmu soli přijímáme prostřednictvím průmyslově zpracovaných potravin, tedy z potravin, které nejsou v „surovém“ stavu, ale prošly průmyslovou úpravou. Zbylá procenta představuje sůl, kterou použijeme při vaření k dochucení pokrmů.

Sůl výrobci přidávají do potravin zejména za účelem zlepšit chuť, vzhled, konzistenci (váže na sebe vodu a zvyšuje lepivost těsta) nebo prodloužit trvanlivost (zpomaluje tvorbu bakterií, tudíž funguje jako konzervant).

Nejvýznamnějšími zdroji soli jsou masné a pekařské výrobky, zvláště ty sypané solí, ale také většina sýrů. Přestože tyto produkty nemají obsah soli nejvyšší, jsou konzumovány ve velkém množství.

Velké množství soli obsahují zejména:

  • kořenicí směsi se solí a dochucovadla (sójové omáčky, kečupy aj.)
  • potraviny konzervované v nálevech
  • instantní polévky a omáčky
  • polotovary
  • hotová (mražená) jídla
  • dosolované pochutiny jako oříšky, chipsy, ale i různé cereálie či sušenky
Velké množství soli obsahují i potraviny, u kterých byste to vůbec nečekali Olegsandra / Canva

Obecně lze říci, že čím větší průmyslovou úpravou projde výchozí surovina (jateční maso, vejce, mléko, ovoce, zelenina, obiloviny), tím vyšší obsah soli můžeme v hotovém výrobku očekávat. Vysoce zpracované potraviny jsou škodlivé také z hlediska obsahu tuků, jednoduchých cukrů a nežádoucích přidaných látek („éčka“).

Tip: Zajímavé řešení, jak bez soli dochucovat pokrmy, nabízí firma Sonnetor vyrábějící bio kořenicí směsi s heslem „koření místo solení”. Jejich směs Sbohem, soli! Zeleninová – je kořenicí přípravek bio bez přídavku kuchyňské soli. K dostání jsou také varianty pikantní a středomořská. Jedna 60g krabička takovéto směsi vás vyjde na 85 Kč.

Jaký má sůl vliv na lidské zdraví

Sodík obsažený v soli tělo nezbytně potřebuje k udržení životně důležitých procesů. Jenže s jeho nadměrným příjmem jsou spojena závažná zdravotní rizika jako například zvyšování krevního tlaku, onemocnění srdce a cév, poruchy funkce ledvin, rakovina žaludku či astma.

Dlouhodobě vysoký příjem soli také přispívá k řídnutí kostí (osteoporóze), nádorům žaludku či tvorbě ledvinových kamenů.

Dlouhodobé nadměrné užívaní soli vede k řadě závažných zdravotních potíží franciskocz / Canva

Máte v mobilu staženou aplikaci Kupi? Pak vás potěší její vylepšená funkce!

Mobilní aplikace Kupi hlídá složení produktu i jeho akční ceny 

  1. Naskenujte EAN kód (čárový kód) na produktu svým mobilním telefonem v obchodě nebo doma. Produkt můžete najít i klasicky přes vyhledávač.
  2. Na displeji se vám zobrazí detail produktu, kde si můžete zkontrolovat složení, výživové hodnoty, vývoj ceny i aktuální promo akce.
Mobilní aplikace Kupi.cz Kupi.cz

Jak vyzrát na příjem soli

Vzhledem ke zdravotním potížím, které nadbytek soli způsobuje, by mělo být v zájmu všech její příjem omezit. A to ideálně na doporučenou denní dávku 5 g. Zároveň ji nevynechávejte úplně, pro tělo je totiž v malém množství důležitá a zdravá.

  • Věnujte pozornost etiketám a zaměřte se na obsah soli – 2,5 g soli (NaCl) = 1 g sodíku (Na), 5 g soli (2 g Na) = maximum denní spotřeby doporučené Světovou zdravotnickou organizací (WHO).
  • Omezte používání dochucovadel, jako jsou maggi, sójová omáčka, worcestrová omáčka, ale i kečup a dresinky.
  • Vařte primárně z čerstvých potravin, nikoli z těch průmyslově zpracovaných.
  • Při vaření nepoužívejte dosolované kořenicí směsi a část soli nahraďte bylinkami, česnekem a výraznějšími druhy koření, jako jsou pepř nebo chilli.
  • Konzumaci slaných oříšků, chipsů, různých krekrů a pokrmů z fast foodu omezte na minimum, ideálně je vyřaďte z jídelníčku úplně.
  • Sůl je návyková látka, pokud tedy omezíte konzumaci potravin s jejím vysokým obsahem, budete mít časem menší potřebu solit a sahat po slaných potravinách.
Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!