Od kyberzločinců jsme zažili už leccos, a tak by nemělo být ani moc překvapením, že to na nás opět zkoušejí. Tentokrát jako návnadu na důvěřivce znovu použili obchody. Chtějí totiž nalákat lidi na poukazy v hodnotě několika tisíc korun do různých obchodních řetězců. Ty o tom ale samozřejmě nemají ani ponětí.
Určitě také máte na sociálních sítích spoustu přátel, kteří vás neustále označují do komentářů u nejrůznějších soutěží anebo kdejakou soutěž sdílejí na svých účtech.
Soutěže jsou všude. Mnohdy stačí jenom někoho označit anebo napsat komentář. Takové soutěže jsou něčím, na co jsme si za tu dobu stačili zvyknout. Vyhrát je tak jednoduché!
Mnohé ani nijak zvlášť nezarazí, když se jim na webu objeví radostná zpráva typu: „Blahopřejeme!! … Byl/a jste náhodně vybrán/a pro účast v naší anketě. Zabere to pouze minutu a můžete získat hodnotnou cenu: Poukázku do 7 200 Kč!“
Abyste nabyli dojmu, že jste vyhráli opravdu něco super a že jste měli veliké štěstí, provozovatel takové podvodné soutěže vás informuje mimo jiné o tom, že jste jeden z deseti náhodných uživatelů.
A abyste nad celou soutěží moc nepřemýšleli, dostanete na zodpovězení několika banálních otázek (např. „Jsi muž, nebo žena?“) časový limit 1 minutu a 11 vteřin.
Samozřejmě v takové podvodné soutěži po vás budou chtít kontaktní údaje, v tomto případě podvodníky zajímalo nejen pohlaví, ale také vaše jméno a telefonní číslo.
Posledním krokem, který zaručeně vede k získání poukazu do konkrétního obchodu, je nutnost zatelefonovat na podvodnou zákaznickou linku, kde vás minuta vyjde 50 Kč.
To ovšem není z jejich pohledu žádný podvod, ostatně vás o tom podvodníci informují miniaturním písmem hned u soutěže, kde si toho mnoho lidí nevšimne, případně si pomyslí, že výhra za to stojí.
Kromě toho, že u tohoto typu soutěží přijdete o pár stovek či tisíc korun, riskujete ve skutečnosti mnohem víc. Za určitých okolností si na vaše jméno mohou kyberpodfukáři vzít i půjčku anebo zneužít vaše přátele vydáváním se za vás.
Je to velice jednoduché a způsobů je hned několik.
Pokud obchodník skutečně vyhlásil nějakou soutěž, najdete ji na jeho oficiálních webových či facebookových stránkách.
V případě, že tam není, je něco špatně. Informaci si můžete ještě ověřit na jejich zákaznické lince, číslo opět najdete na oficiálních webových stránkách daného řetězce anebo na jiném komunikačním kanálu (e-mail, zpráva na Facebooku apod.). Rozhodně ale nevolejte na telefonní číslo uvedené u soutěže, jak již víte, vyšlo by vás to pěkně draho.
Všímejte si toho, jak s vámi domnělý obchodník komunikuje. Obchodní řetězce vydávají na marketing a komunikaci se zákazníky nemalé peníze. V takovém příspěvku obvykle nebývají žádné chyby (Např. „Jste jeden z 10-ti“, „Poukázku do 7.200 Kč!“ nebo „Blahopřejeme!!“ – dva vykřičníky se také běžně nepoužívají).
Pokud vám například v soutěži vykají („Blahopřejeme, vyhráli jste…“) a o dva řádky níže už tykají („Jsi muž, nebo žena“), je to také nápadné.
Je-li výhra až příliš lákavá, a navíc snadno dostupná, nevěřte takové soutěži a ignorujte ji. Vždy reagujte pouze na oficiální soutěže konkrétních obchodů – ty na vás nebudou náhodně vyskakovat při brouzdání na internetu.