Kdo zažil propad během pandemie, a komu se naopak dařilo?

Hladová okna mohla zůstat otevřená, bylo však důležité dodržovat hygienická opatření i rozestupy kendallpools / Pixabay

Čísla hovoří za vše – statistiky bezkontaktních plateb pomáhají pochopit, ve kterých odvětvích zisky během pandemie klesly až k nule. Do této kategorie patří například kamenné obchody, opak čekal na provozovatele e-shopů, o jejichž zboží rostl zájem. Ztráty se však netýkaly pouze běžného prodeje, ale také gastronomických nebo zábavních zařízení.

Přečtěte si také

Jak na nespavost? Pomůže technika dýchání i psychohygiena
Jak na nespavost? Pomůže technika dýchání i psychohygiena

Cestovní ruch na nule

Jako první odvětví, kterého se dotkla situace s koronavirem, je označován cestovní ruch. Důvodem se staly obavy z nákazy, tržby začaly klesat již od konce února – tedy s prvními zprávami o nákaze. Následná karanténa pak snížila tržby v oblasti turismu až k nule. Ztráta zisku se týkala také ubytovacích zařízení. Kromě hotelů došlo k pozastavení sdíleného bydlení, o peníze za krátkodobý pronájem tak přišli také ti, kteří svou nemovitost pronajímají přes Airbnb. 

Kdo našel cestu navzdory situaci? 

Někteří majitelé prodejen nebo restaurací hledali cesty, jak alespoň částečně zachovat příjem, který jim generovali pravidelní návštěvníci. Zatímco někteří podnikatelé nabízeli poukazy, které mohou zákazníci využít po skončení nouzového stavu, některé gastro podniky využily možnosti otevřít „okénko“ a pohostit alespoň kolemjdoucí, kteří si rádi zakoupili například kávu a něco k snědku. Nejen hladová okna byla možností, jak nezavřít provoz. Oblíbeným se stal také dovoz nápojů a jídel až domů – díky takovým řešením tak nedošlo k poklesu až na nulu.

Nákupy online? Během pandemie samozřejmost HutchRock / Pixabay

Ohrožený sport a umění

Jsou však i takové oblasti, které pandemie zasáhla přímo, a to především sport či umění. Kultura tak na chvíli vzala za své, podle dat došlo k poklesu tržeb o neuvěřitelných 98 %. Ani tady však nezmizela snaha zachovat alespoň minimální část zisku. V koronavirové krizi jsme tak mohli zaplatit za pohybové webináře a lekce online – například jógu si bylo možno zacvičit z pohodlí domova. Podobně zpřístupněna byla také některá muzea a galerie – dokonce zdarma jsme si mohli prohlédnout online jejich expozice, a to zcela bez přítomnosti lidí. 

Rekordní prodeje potravin

Posílení se dle očekávání dočkaly prodeje potravin a nezbytných léků. Jakmile média informovala o plánovaném uzavření prodejen, včetně těch s potravinami, ke kterému nakonec nedošlo, zvýšily se tržby o 66 %. Ve výsledku však celkový počet bezkontaktních transakcí zůstává ve stejných řádech, jako tomu bylo před zavedením nouzových opatření – Češi tedy nakupují stejně často, znásobily se pouze částky, které za jednotlivé nákupy utratí.

Online prodej mohl být cestou k záchraně

Poklesy tržeb zažili také prodejci elektroniky a knihkupci. Část zisku zachovali ti, kdo prodávali online. Internet se tak ukázal být dobrou alternativní cestou, jak o sobě dát vědět zákazníkům a udržet si alespoň minimální prodej. 

Tip: Co můžete udělat, abyste podpořili vaše oblíbené prodejce? Nakupujte u nich nyní – a ještě předtím nahlédněte do akčních letáků na Kupi, abyste nezmeškali zboží za nejlepší ceny.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!